Едва 13 процента от българите са търсили информация за правата си като потребители, сочат резултатите от изследване на Алфа рисърч, проведено от началото до средата на месец март в цялата страна, информира БТА.

Общо 55 процента от анкетираните признават, че са претърпели по-значими щети от надписани сметки и услуги. От тях 25 процента са протестирали пред продавача или доставчика на услугата, а едва 2.6 процента са потърсили друга институция за уреждане на проблема.

Най-честите нередности, с които се сблъсква българският потребител, са продажбата на стоки с изтекъл срок на годност (51 процента), надписани сметки за комунални услуги (43 процента), дефектни облекла и обувки (37 процента).

Много по-рядко българският потребител се е сблъсквал с продажбата на детски играчки - опасни за възрастта на децата (4 процента), продажбата на лекарства с изтекъл срок на годност (7 процента), или покупката на уреди, които са били опасни за здравето (5 процента).

От участвалите в анкетата, 63 процента смятат, че с изключение на хигиенните и стоките от първа необходимост, за всички останали трябва да има срок от време, в което клиентът може да върне или рекламира определена стока.

Според Алфа Рисърч, прави впечатление, че от некачествени стоки се оплакват главно хора от градовете, а в селата, където покупателната способност е по-ниска, такива проблеми са рядкост.