Европейската комисия съобщи, че е изпратила мотивирани становища до България, Белгия, Унгария, Ирландия, Полша и Португалия за това, че не са съобщили какви мерки са предприели за въвеждане на европейските правила за електронно пътно таксуване.

Това таксуване предвижда ползвателите на пътищата в ЕС да могат да плащат с един договор за абонамент, да имат един доставчик на услуга и едно бордово устройство, което обхваща всички държави в Общността.

Европейските правила имат две цели - да се осигури оперативна съвместимост на електронните системи за пътно таксуване и да се улесни трансграничният обмен на данни за неплащане на пътни такси, поясняват от комисията.

Крайният срок за въвеждане на правилата изтече на 19 октомври 2021 г., а досега седемте държави не са съобщили за предприетите мерки. Ако комисията не получи задоволителен отговор до два месеца, може да се обърне към Съда на ЕС, се посочва още в съобщението.

Междувременно стана ясно, че експертна група с представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на транспортния бранш започва работа утре, за да обсъди всички предложения от представителите на браншови организации и на малките и средните превозвачите. Днес те поставиха конкретни предложения и искания на работна среща с вицепремиера Гроздан Караджов.

Караджов насрочи първото заседание на работната група за утре, 20 май. В нея са включени шестима представители на превозвачите и експерти от МРРБ.

Браншът иска обхватът на таксуване на тежкотоварните превозни средства да се разшири само с тези второкласни пътища, които са част от международните коридори. Сред другите предложения са създаването на възможност за отстъпки от таксите за пробег от над 3000 километра месечно за едно превозно средство и плавно увеличаване на тарифите в следващите години.

Шумът на парите 2022 събира топ банкерите на БългарияПредставители на част от най-големите банки в страната са сред лекторите на 13-ото издание на финансовия форум Шумът на парите

Ускоряване на връзката между тол системата и тази на Агенция „Митници“, така че превозвачите да не чакат повече от необходимото за проверка време на границата, бе друго от направените предложения.

Сред тях бяха още прецизиране на механизма за налагане на компенсаторни такси, намаляване на разликата в тарифите за различните екологични категории на превозните средства, забрана за движение на транзитния трафик извън магистралите и първокласните пътища, по-стриктен контрол за претоварване на превозните средства и други.

Постигнато бе съгласие да бъде направен сравнителен анализ на приходите от тол системата за периода януари – април 2022 г. спрямо същия период на предходните години.

„Ние сме за конструктивен диалог и той трябва да отиде на експертно ниво. Днес не сме поемали ангажименти. Работната група ще стигне до предложения, които ще можем да обсъдим. Има яснота кои са важните въпроси и ще търсим решения за тях, коментира след срещата вицепремиерът пред медии.

Регионалният министър потвърди, че от месец декември 2021 г. държавата не е плащала за строителството на АМ „Хемус“. Това е поради факта, че в бюджета няма средства по специалната сметка за магистралата. По издадените фактури възниква задължение да бъде заплатено ДДС и това не е справедливо. Надявам се в много скоро време този пореден възел да бъде разплетен, каза още той.