Електромобилите – нови възможности пред българската икономика

2940
Електромобилите – нови възможности пред българската икономика

Производството на електромобили може да стане локомотив на българската икономика, да дръпне и други отрасли напред, а това е високотехнологичен сектор. Това каза на специална пресконференция в Българската стопанска камара Илия Левков, председател на индустриален клъстър „Електромобили”, предаде БНР.

Според разчетите на експертите, до 2025 г. по пътищата на България ще се движат най-малко 200 хиляди електромобила, а това ще бъде близо 3 % от автопарка на страната ни. Хит сред услугите на пазара ще бъде и конверсията на класическите автомобили в електрически. За същото това време в страните от ЕС автомобилите, зареждани с ток, ще формират вече половината от всички продажби.

Тази индустрия е с висока добавена стойност, но електромобилите имат високи цени. Зад всичко това обаче стои сериозен инженерен, конструкторски, дизайнерски и изпълнителски труд, добавя Илия Левков. – Такава индустрия искаме да има и в България. Затова предизвикателството е голямо. Всъщност, припомнете си, че мобилните телефони в началото също бяха скъпи, а днес ги сменяме, без да се замислим.

България може да бъде част от европейското семейство на производителите на електромобили, част от тази индустрия, не за друго, а защото страната ни има традиции, история, кадри, потенциал и си струва да се възползваме от новата вълна – казва Илия Левков. – Имаме квалифицирани и опитни инженерно-технически кадри, имаме традиции в производството на електрическо оборудване, в машиностроенето. Това има не само индустриални ползи за България, но и екологични, и човешки. Неслучайно чужди фирми дойдоха и продължават да идват у нас. До дни в България пристига голям производител на електрически автобуси, който оценява страната ни като сериозен партньор в бъдещо индустриално сътрудничество. Ние трябва да вървим в тази посока

От бранша дават и редица предложения за стимулиране на тази индустрия у нас. Например отпадане на годишния данък за всички електрически и хибридни автомобили, свободен паркинг в обществените пространства и др. Отделно, за да се стимулират българите да купуват подобни коли, специалистите предлагат 30 % от стойността на превозното средство да бъде под формата на финансова подкрепа от държавата. Експертите настояват терминът „електромобил” да навлезе в българското законодателство. Те са направили предложения и се надяват това да се случи до края на годината.

Специалистите в бранша са направили анализ и оценка на производството на електрически съоръжения в страната.

Само в Южна България има над хиляда компании, които се занимават с производство на електрически съоръжения – електродвигатели, колектори, компютри за управление, производство на батерии – добява Илия Левков. – Така че в тази индустрия потенциалът ни е огромен. Просто трябва да направим стратегически важните стъпки заедно с държавата, общините, науката и образованието.

Българското правителство също не остава безпристрастно към новата вълна в Европа и света. Разработен е национален план за подпомагане на електромобилите, като се предвижда да отпаднат редица такси, плащането на местни данъци и др. Столична община пък ще освободи тези автомобили от плащане при паркиране в центъра на града. Според икономическия министър Делян Добрев, покупката на електромобил е скъпа инвестиция и затова стимулите са изключително важни. Очаква се до края на годината да влязат в сила законодателни промени, свързани с този тип транспорт.

България има опит в производството на електрокари още от времето на социализма. Днес то се е свило с близо 50 на сто, така че база за производство на електромобили има. Всъщност, първите опити у нас за разработване на коли, захранвани с ток, датират още от далечната 1952 г. Днес Техническият университет в София има разработени прототипи на електромобили, които дори спечелиха награди за икономичност. Освен това, столицата ни вече може да се похвали с осем зарядни устройства за „колите на бъдещето”.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

ИВАН
# 0
19:11 | 11 November 2012
КОГАТО ДРУГИТЕ НАРОДИ ВЪРВЯТ НАПРЕД НИЕ БЯГАМЕ НАЗАД В ИКОНОМИКАТА.
кабак
# 1
16:09 | 3 September 2012
...и аз си мисля, че това са красиви и празни приказки...-/"ХЮНДАЙ"на корейски означава царя на пътищата/. Четох преди 5-6 г.нещо,като любопитен факт, че в Ю.Кореа монтирали медни лаисни в магистралите си за постояно зареждане на ел.колите си по-време на движение. Ако информацията е закъсняла с 5-6 г.,значи става въпрос за преди10-12 г.,т.с.т.,че през 2000 г .са имали нещо което ние ще имаме едва тогава когато започнеме да строиме магистрали като тях...Още един любопитен факт-през 1964 г.- България е на 16 позиция в света по -икономически показатели/ чов.ресурс-физически и интелектуален, промишленост-лека/тежка, сел.стопанство, внос-износ, вътр.-външен дълг, стандарт и качество на храна,облекло,обувки,образованост,раждаемост и кво се сетиш .../,а Кореа на 68 място в света...Сега сме 2012 г. и питам на коя позиция сме ние и на коя са ТЕ - сега ?!
Банския зет
# 2
20:08 | 23 August 2012
Автора и БСК са ни добре познати.Първо попречиха на производството на електромобили в нашата страна,второ гонят интереси на чужди компании за внос на подобни и заради това ,че без да си бръкнат в собствените си сметки ще натрупан дивиденти.Така всеки може а Илия да организира производството им тук у нас не може да го направи ,а и не иска .Защо ,попитайте го.Да говори празни прикаски ,то и аз мога!
Ecar
# 3
17:08 | 23 August 2012
Колко много глупости са изписани на едно място... "Според разчетите на експертите, до 2025 г. по пътищата на България ще се движат най-малко 200 хиляди електромобила, а това ще бъде близо 3 % от автопарка на страната ни. Хит сред услугите на пазара ще бъде и конверсията на класическите автомобили в електрически. За същото това време в страните от ЕС автомобилите, зареждани с ток, ще формират вече половината от всички продажби." Тази статистика така наречените експерти сънували ли са я?
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 668.650 0.07%
  • BGREIT 114.300 0.00%
  • BGTR30 547.440 0.22%
  • BGBX40 130.940 0.17%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1813 1.1814
  • GBP/USD 1.3184 1.3186
  • USD/JPY 113.2380 113.2500
  • USD/CHF 0.9817 0.9819
  • USD/CAD 1.2554 1.2555
  • AUD/USD 0.7841 0.7843
  • USD/BGN 1.6555 1.6559
Ask Bid
  • DOW JONES 23167.57 23171.57
  • S&P500 2562.26 2562.76
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5371.58 5373.58
  • DAX 13007.47 13009.47
  • FTSE 100 7536.01 7537.51
  • ПЕТРОЛ 51.16 51.21
  • ЗЛАТО 1283.84 1284.34
  • СРЕБРО 17.19 17.22

Видео