Вицепремиерът и министър на държавната политика при бедствия и аварии Емел Етем заяви на пресконференция по случай Европейския ден на телефона за спешни повиквания 112, че „за всички нас, европейците от общността, е изключително важно изграждането и ефективното функциониране на системата за спешни повиквания 112”. Министърът посети Регионалния център на спешния телефон в столицата, заедно с ръководителя на Представителството на Европейската комисия в България – Зинаида Златанова.

Задължението за изграждането на системата за спешни повиквания с единен европейски номер 112 произтича от Договора за присъединяване на страната ни към ЕС. Първата крачка към физическото развитие на системата беше изграждането и стартирането на пилотния център в София, който е в реална експлоатация от юли 2007 г. Моделът включва изграждането на общо 6 центъра на територията на страната, като всеки от тях е предназначен да обслужва по един от шестте района за икономическо планиране.

Съществуващият център в София ще бъде разширен и ще обслужва Перник, Благоевград, Кюстендил и Софийска област. В напреднала фаза се намира и изграждането на центъра в Русе, който ще бъдат готов в средата на тази година. Работи се активно и по всички останали центрове. Основният проблем е в осигуряването на подходящи помещения, допълни министър Етем. Открита е процедура за набиране на персонал, който ще мине през задължително обучение.

До средата на годината ще бъде изготвен и внесен за одобрение от Министерския съвет проект на Закон за 112, съобщи още вицепремиерът. По този начин до официалния старт на системата на национално ниво тя ще бъде и нормативно обезпечена.

„Бих искала да отбележа, че българското правителство полага изключителни усилия, за да навакса с изграждането на телефон 112 в цялата страна“, заяви ръководителят на Представителството на ЕК Зинаида Златанова. „Целта е да се избегне фактическото налагане на санкции от ЕС за забавянето на въвеждането на универсалната услуга“, добави тя. От своя страна министър Етем заяви, че Министерският съвет е осигурил необходимия финансов ресурс в размер на 48 млн. лв. за доизграждането на системата.

„Нашата амбиция е да предоставим услугата на всички български и чуждестранни граждани, пребиваващи на територията на Република България, считано от началото на 2009 г.“, допълни министърът. Тя благодари на експертите от междуведомствената работна група за усилията и добрата координация между институциите, отговорни за успешното изпълнение на проекта. В нея участват представители на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, Министерския съвет, Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, Комисията за регулиране на съобщенията и Българския червен кръст.

В столичния център на 112 от юли 2007 г. до края на януари тази година са приети близо 220 000 повиквания. В тях влизат както обаждания за реални инциденти, така и обаждания, свързани с битови проблеми в столицата, като неработещи светофари, пропаднала настилка, ВИК и електроаварии. Тук се включват и повиквания, които не са свързани с инциденти. Над 6 200 са обслужените спешни инциденти, като голяма част от тях са животоспасяващи.

Още по темата:

МДПБА отбелязва Европейския ден на телефон 112

Снимка: Министерство на държавната политика при бедствия и аварии.