Финансирането на пътищата е най-проблемната област, посочена в доклада на Европейската комисия за усвояването на средствата от ЕС в България, оповестен днес.

Мониторингът и одитите показват сериозни слабости в системите за управление и контрол по програма ФАР и насочват вниманието към редица нередности - случаи, в които има подозрения за измами и конфликти на интереси между управлението на програмата и изпълнителите.

В доклада се посочва още, че Комисията ще разгледа възможността за възобновяване на плащанията, когато получи информация от българските власти, че се прилага коригиращо действие и тази информация бъде потвърдена от независим орган за одит. Плащанията от националния ръководител (НР) към крайните бенефициери по мерките следва да бъдат подновени, caмo когато планът за действие е изпълнен. Финансирането за сектора на пътищата (144 млн. евро за текущи проекти по Кохезионния фонд (бивш ИСПА) бе прекъснато и в момента се подготвя официално преустановяване. Спирането на подписването на нови договори в сектора на пътищата (по програмите за 2007–2013 г.) продължава да е валидно.

Навременното и ефективно изпълнение на плана за действие ще бъде ключов елемент от оценката на съответствието за оперативните програми за регионално развитие и транспорт, по които ФРПИ е бенефициент. Сроковете за приключването на тази оценка са между септември и ноември 2008 г. Сертифицирането на разходите за тези оперативни програми зависи от положителна оценка на съответствието от органа за оценка на съответствието.

Българските власти трябва да осигурят стабилно управление и контрол за частта за Шенген от инструмента, по-специално по отношение на практиките за сключване на договори и за възлагане на обществени поръчки. Изобщо не е ясно дали Централното звено за финансиране и договаряне (ЦЗФД), което среща трудности, свързани с финансиране по програма ФАР, ще бъде в състояние да предостави необходимите уверения.

Наблюдават се три групи проблеми във връзка със САПАРД. Първата група проблеми са свързани с проекти на стойност 26 млн. евро, които понастоящем се разследват от ОЛАФ във връзка с трудности по изпълнението, дължащи се на измами и вероятно корупция. Изглежда, че наскоро българските власти са започнали процедури по обратно вземане на дадени вече суми. Втората група проблеми е свързана с разследването на действия на бившия изпълнителен директор на агенция САПАРД във връзка с мярка, по която общият размер на разходите е 10 млн. евро.

Изпълнителният директор бе уволнен през 2007 г. заради твърдения за извършени нарушения при управлението на Държавен фонд „Земеделие“. Първоначално българските власти заявиха, че твърденията не се отнасят до управлението на средствата по САПАРД. Въпреки това, при последвало разследване българската прокуратура повдигна обвинения срещу бившия изпълнителен директор за „неоправдано одобряване на проекти“ по мярката „инвестиции в пазари на едро“. Срещу него бе започнато наказателно производство.

Третият проблем е свързан със заключенията на направен наскоро от службите на Комисията одит, обхващащ сумата от 105 млн. евро, която трябва да бъде платена от САПАРД на бенефициерите (сумата представлява 63% от оставащата обща сума, която трябва да бъде предоставена по програмата). При одита бяха установени сериозни недостатъци по отношение на системата за контрол на инвестиционната помощ за три основни мерки по програмата.

Комисията уведоми националния ръководител за резултатите от одита на трите инвестиционни мерки и поиска да бъде приложен план за действие. НР трябва да представи на Комисията този план за действие заедно с график за изпълнението му до 31.7.2008 г. Освен това, Комисията информира българските власти, че бъдещите заявки за плащания от НР до Комисията за допълнителни разходи по тези три мерки временно се преустановяват, докато България не коригира системата си по удовлетворителен за Комисията начин.

Източник: БГНЕС, Снимка: БГНЕС