Гърция ще ускори приватизацията на няколко регионални пристанища в опит да затвърди статуса си на транспортен хъб и да помогне на икономиката си да излезе от продължаващата близо десетилетие дългова криза, пише Bloomberg.

Очаква се в началото на следващата година да стартират процедурите по раздържавяване на пристанищата в Ираклейо и Волос. Наскоро бяха подадени оферти за тези в Александруполис, Кавала и Игуменица, поданни на Гръцката агенция за приватизация.

Най-голямото гръцко пристанище - това в Пирея, се превърна в един от най-големите терминали за контейнерни превози в Средиземноморието, след като през 2014 година мажоритарният дял от капитала му стана собственост на китайската Cosco Group, припомня изданието.

Гърция осъществи и продажбата на второто си най-голямо пристанище в Солун през 2018 година.

"Приватизацията на регионалните пристанища ще помогне на страната да се превърне в мощен регионален транспортен хъб. Тези терминали генерират икономически растеж, тъй като имат значителен потенциал за развитие", обяснява изпълнителният директор на приватизационната агенция Рикардо Ламбирис.

Гърция загуби близо една четвърт от брутния си вътрешен продукт по време на дълговата криза, която започна преди 10 години. Тази години се очаква икономиката да се свие с още 8% в резултат на кризата, предизвикана от коронавируса. Безработицата в южната ни съседка все още е най-високата в Европа.

Но ръстът на транспортния сектор може да се окаже един от двигателите на възстановяването. Пристанищата в Александруполис и Игуменица се намират в непосредствена близост до магистралата, която прекосява Северна Гърция и свързва Турция и Италия. Александруполис осигурява и достъп до вътрешността на Балканския полуостров.

Развитието на терминалите за внос на природен газ също има потенциал за растеж, според Ламбирис. Местната компания Gastrade в момента изгражда терминал за доставка и съхранение на втечнен газ близо до Александруполис. В Кавала също ще бъдат изградени газови хранилища.

В Гърция до момента са регистрирани малко над 4000 случая на заразени с COVID-19, което не е много в сравнение с държави като Испания и Италия, всяка от които има по над 200 000 случая. Засега пандемията не се отразява кой знае колко силно върху плановете на приватизационната агенция, заявява пред Bloomberg Рикардо Ламбирис.

Очаква се през първото тримесечие на 2021 година да стартира и процедурата за продажбата на Международното летище в Атина.

"Кризата, предизвикана от COVID-19, само засили нашата решимост да завършим приватизационната програма в името на обществения интерес. Има много проекти, които ще трябва да приключат догодина", казва още той.

Сред тях е и продажбата на газовата компания DEPA.

Проучване на базираната в Атина неправителствена организация Фондация за икономически ииндустриални изследвания показва, че до този момент приватизацията е увеличила брутния вътрешен продукт на страната с над 1 милиард евро годишно за периода от 2011 до 2019 година.