Правителството прие проект на Закон за защита на конкуренцията (ЗЗК), с който ще се гарантира по-ефективна защита на свободата на стопанска инициатива и участието на страната ни в децентрализираното приложение на правилата по конкуренция на Европейския съюз. Сред основните промени в нормативната уредба е методът за определяне на имуществените санкции за нарушения на закона. Според него размерът им ще бъде процент от общия оборот на предприятието-нарушител за предходната финансова година, съобщава правителствената информационна служба.

Предвидена е възможност за освобождаване от имуществена санкция или намаляването й за предприятия, които доброволно сътрудничат на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за разкриване и доказване на картели. Редът и условията за освобождаване от глоби ще се определят с програма, приета от комисията.

Увеличава се прагът, над който участниците в концентрации са задължени да уведомят КЗК. Сега той е 15 млн. лв., а с новия закон ще стане 25 млн. лв. Промяната е съобразена с мащаба на пазара и размера на икономическите оператори, осъществяващи дейност у нас. Въведен е и втори кумулативен критерий – оборот на всяко едно от поне две от предприятията-участници в концентрацията или оборот на предприятието-обект на придобиване на територията на България през предходната финансова година. Уведомленията ще са задължителни за концентрации, които имат връзка с българския пазар и могат да окажат въздействие върху него. Предлаганият праг за втория критерий е 3 млн. лв.

Проектозаконът не съдържа оборима презумпция за господстващо положение – пазарен дял по-голям от 35 на сто, каквато съществува в действащия Закон за защита на конкуренцията, тъй като високият пазарен дял, сам по себе си, не е доказателство за съществуването на господстващо положение.

За да се гарантира ефективността и законосъобразността на производствата пред КЗК, проектозаконът установява широки правомощия на комисията при проучването. Те напълно съответстват на правомощията, с които разполагат другите органи по конкуренция на страните от ЕС и гарантират ефективността на децентрализираната система на прилагане на общностното право.

Законопроектът предвижда при проучванията представителите на КЗК да могат да изискват информация, да снемат обяснения, да извършват проверки на място, да възлагат извършването на експертизи на външни експерти, както и да изискват информация или съдействие от други национални органи по конкуренция на държави от ЕС и Европейската комисия.