Това дали караме с евтин или скъп бензин и дизел зависи от акциза и ДДС, които налага държавата, каза пред БНР Иван Костадинов, директор "Търговия и маркетинг" на " Петрол" АД.

С увеличението от 1 януари 2013 година ще достигнем минималните нива на акциза в Европейския съюз. Увеличението ще бъде с 2 ст. на литър и то за дизела, обясни Костадинов. Тъй като ние сме на минималния размер, едва ли някой ще ни разреши да намалим акциза за горивата.

На въпрос дали е възможно да се създаде единен механизъм за регулиране на цените на горивата в ЕС Костадинов отговори, че най-верният механизъм са пазарът и конкуренцията.

Ако говорим за механизъм, трябва да говорим за такъв при определянето на цените на нефта. По законите на търсенето и предлагането нефтът би трябвало да е 70-80 долара, а не 120, както е в момента.

Той не се съгласи, че цените на горивата са еднакви по нашите бензиностанции.

Конкуренцията в България е зверска. Над 3000 бензиностанции има на територията на страната. Реалната цена, ако я нямаше тази конкуренция, е с 10 стотинки повече.

Според него Лукойл държи ниски цени на своите бензиностанции и се опитва да задуши конкуренцията.

Съмненията на КЗК, че има съмнения за картел, бяха разсеяни от компаниите, каза той. Аз съм 100 процента сигурен, че картел у нас няма.

Натискът е чрез ниски цени, на които се продава. Но облагодетелствани са клиентите.

Всяка една компания има достатъчно механизми да защити интересите си.