Информацията от тол системата ще може да се ползва и от други държавни контролни институции. Това каза проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, пред участниците в „Автомобилен форум – 2019“.

По покана на организаторите от Научно-техническия съюз по транспорт проф. Олег Асенов представи електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние – тол, техническата й експлоатация, принципите, на които ще се плащат пътни такси от превозните средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона, както и практически съвети за различните начини, по които превозвачите могат да я ползват.

От 16 август 2019 г. тол системата е в техническа експлоатация, като поетапно се тестват различни нейни функционалности. В четири демонстрационни центъра в страната – в София, Пловдив, Варна и Русе, всеки заинтересован може да се запознае с начина, по който се издава маршрутна карта, както и т.нар. тол калкулатор, с който може да се изчисли, чрез примерна тарифа, за характерни маршрути на типични товарни превозни средства какъв би бил тол разходът.

Проф. Асенов представи и възможността стационарните контролни точки да събират информация за осевото натоварване на тежките автомобили, както и за баланса на съответния товар.

„На базата на този контрол в системата се създава т.нар. електронно нарушение, което ще се предоставя на контролни органи, които са от друга служба в АПИ – тази, която се занимава с контрол на извънгабаритните товари“, даде пример той.

Подобно сътрудничество ще има и по отношение на Агенция „Митници“, както и на НАП. „Има възможност да бъде засечен всеки курс на товарен автомобил, който не е деклариран. Ние можем да предоставим панорамна снимка, а служителите в НАП по целесъобразност, общо казано, да използват тази информация“, посочи предимствата на тол системата проф. Асенов.

Мобилните групи могат да бъдат разположени и в района на акцизни складове, например, както и да се използват за контрол на нерегламентирани автобусни превози. „АПИ предоставят всеки ден карта с координатите на мобилните контролни екипи на „Пътна полиция“, така че да се разпредели контролът и да бъдем максимално ефективни“, подчерта проф. Асенов.

Засилен интерес от страна на присъстващите на форума имаше към контролните функции на системата, която от началото на 2019 г. се прилага по отношение на пътните такси на база изминато време - винетка.

„Темповете на събиране на такси от електронни винетки са значително по-добри от тези при хартиените стикери през 2018 г. Миналата година постъпленията бяха 357 млн. лв., а към днешна дата са продадени електронни винетки за близо 330 млн. лв.

Анализите ни показват, че тези резултати се постигат поради два основни фактора – първият е достъпността на продукта, възможността му да бъде закупен, както електронно, така и в повече от 8 000 пункта за продажба в брой, разположени по протежението на пътната мрежа, в урбанизираните територии, както и на ГКПП „Калотина“, „Кулата“, „Капитан Андреево“ и „Дунав мост“ при Видин, и при Русе.

Вторият е ефективността на контролната ни функция т.нар. тол контрол. В него са включени около 600 служители, които със 105 автомобила извършват ежедневна контролна дейност. Средният брой проверки на ден, които прави той, е еквивалентен на броя проверки, които извършват на ден при акция органите на пътната полиция – над 4 000 броя“, каза проф. Асенов.

На въпрос какво ще стане с тези служители, когато започнат да функционират стационарните контролни точки на тол системата, проф. Асенов поясни, че тол покритието, за което ще плащат такса само пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона, е едва 6 000 км при 20 000 км републиканска пътна мрежа в страната.

Стационарните рамки ще се „грижат“ основно за тол покритието, докато мобилните групи ще бъдат разположени в други зони. В АПИ има разработен математически модел, който ще покаже къде мобилните групи ще са най-ефективни. На базата на статистически данни има изработени „карти“, които показват зони с насищане на различни типове нарушения.

Най-вероятно мобилните екипи ще бъдат насочени към трети клас пътища, в определени региони с много голям риск от липса на таксуване. Ще се пренасочат и към граничните контролно-пропускателните пунктове, където служители на Агенция „Митници“ имат право да контролират за платена пътна такса напускащите границата превозни средства. Така работата им ще бъде облекчена.