Солидарна съм към превозвачите, които наистина претърпяха огромни загуби заради безобразията на гръцките фермери, но не трябва да наказваме българите, които са решили да пътуват по празниците. Трябва да има разбиране и от двете страни. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването „Неделя 150“ по БНР – Хоризонт по повод готвените блокади на превозвачите.

Министър Павлова съобщи, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е изготвила план и е в готовност за обособяване на алтернативни маршрути за пътуващите, в случай че се обяви частична блокада на граничните контролно-пропускателни пунктове.
Взети са и мерки за облекчаване на трафика по празниците чрез въвеждане на реверсивно движение в невралгичните точки, а ремонтите на магистралите ще бъдат преустановени след прзниците, за да не пречат на пътуващите, обяви още тя. Ще има и организация за превантивно спиране на ТИР-овете, за да се осигури спокойно пътуване за шофьорите на автомобили, които са много повече по празниците. Апелирам превозвачите да проявяват разбиране, да бъдат търпеливи и да не нарушават забраните. Най-важното е да стигнем живи и здрави, заяви Лиляна Павлова.
По отношение на предложението за въвеждане на еднодневни и тримесечни винетки министър Павлова, коментира че в нито една от държавите в Европейския съюз, които ползват винетни системи, няма 3 или 6-месечни винетки. Неефективни са и струват повече, нищо че на пръв поглед изглеждат по-евтини, заяви тя. Хората, които идват в България на почивка, могат да си купят седмична или месечна винетка, каза тя. В същото време разходите за производство, разпространение и контрол са големи и ги правят неефективни. Идеята е приходите от тези такси да се реинвестират в поддръжката на пътищата, за да имаме хубавите пътища, които всички искаме, коментира Лиляна Павлова.

Ние сме в пазарна, а не планова икономика и трябва да заплащаме за всяка услуга - в случая за използването и поддръжката на пътищата. Държавата ни е избрала солидарния модел на преразпределение на ресурсите, но ниската данъчна тежест прави ресурса недостатъчен. Затова пътищата трябва да се дофинансират с приходи от използването им, каза министър Павлова. Тя отбеляза, че често се дават за пример държави, в които винетната такса е по-ниска, като се пропуска фактът, че в тях се плаща и данък за поддръжка на пътищата, има и добавка към акциза на горивата, която отива за целта. Ние нямаме нито пътен данък, нито добавка в акциза на горивата. 2004 година, когато въведохме винетката, избрахме да не усложняваме системата за събиране на приходи за пътищата, коментира Павлова.

Искаме да въведем по-справедлив модел чрез въвеждането на тол такса, каза министър Лиляна Павлова. Тежкотоварният трафик руши пътищата и замърсява много повече от леките автомобили, затова и е редно да заплащат за изминато разстояние. Това от своя страна драстично ще увеличи приходите, които пък ние ще инвестираме в поддръжка, за да имаме добри пътища, обясни тя. С въвеждането на електронна винетка пък ще премахнем една друга основателна критика към нас, и така те ще бъдат с валидност 12 месеца без значение в кой месец си я купил, каза още тя. Министър Павлова напомни, че няма да се заплаща ползването на цялата републиканска пътна мрежа - над 3500 км междуселищни републикански пътища ще се ползват безплатно, както и 20 000 км общинска пътна мрежа.

Тръжната процедура за избор на изпълнител за изграждане на тол системата е обявена, а разработването ѝ ще трае около 8-10 месеца, обясни министър Лиляна Павлова и изрази надежда, че до есента на следващата година ще имаме работеща тол система. В отговор на опасенията, че изграждането на системата ще струва скъпо на държавата министър Павлова обясни, че прогнозната ѝ стойност е 200 млн. лв., а изплащането ѝ ще бъде на разсрочен принцип и ще започне едва след като системата заработи и държавата започне да събира приходите от нея. С тази мярка целим да не натоварваме и без това скромния държавен бюджет, заяви министърът.

Всяка една инвестиция в пътища е инвестиция в бизнеса, икономиката и туризма. Това, че не инвестираме достатъчно в тях, е довело до лошото състояние, в което са сега, каза Лиляна Павлова.

Относно резултатите от проверката на прекратените обществени поръчки за двата лота на АМ “Хемус“ министър Павлова съобщи, че няма установени незаконосъобразно проведени процедури. Търговете за изграждането на пътния участък ще бъдат обявени отново. Отсечките вече са разделени на 4 по-малки лота и ще бъдат изградени с национално финансиране, като за целта ще бъдат препроектирани. Първата 10- километрова отсечка от Ябланица до Боаза вече е препроектирана, като проектната скорост е леко намалена, а търгът за избор на изпълнител за нея ще бъде обявен още през м. май. Препроектирането на останалите лотове предстои да бъде извършено до края на годината. Целта е да се избегнат доколкото е възможно скъпите съоръжения, което да се намали проектната стойност. С отпадането на 2 от тунелите ще се спестят около 150 хил. лв. Надяваме се следващата година да можем да обявим и процедурите за избор на изпълнител и за тях.