Избрани са изпълнителите в обществената поръчка за проектиране и строителство на първите 75,6 км от автомагистралата „Русе - Велико Търново“.

За проектирането и изграждането на участъка от Русе до Бяла (малко над 40 км) е класирано на първо място ДЗЗД „ХЕМУС-16320“. В обединението партньори са „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД.

На първо място за втората обособена позиция – за проектирането и изграждането на обходния път на град Бяла, е класирано ДЗЗД „АМ РУСЕ ТЪРНОВО“. Партньори в обединението са „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД.

Обществената поръчка за проектиране и строителство на близо 76 км от автомагистралата „Русе- Велико Търново“ е обявена през декември 2020 г.

За отпушване на стратегическия инфраструктурен проект през последните седмици работи усилено зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Ивайло Стайков, който тази седмица замества вицепремиера в оставка Гроздан Караджов заради отпуска. След координация между Министерски съвет, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на околната среда и водите, е взето решение, че докато тече проектирането на магистралата ще бъдат разрешени и екологичните въпроси около строителството й, за да може да се пристъпи към реализацията на проекта.

В момента тече 10-дневният срок за обжалване на решението за определяне на изпълнител на обществената поръчка.

Проектното трасе на автомагистралата е общо 132,84 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. АПИ е предложила на Управляващия орган на ОПТТИ проектът за изграждане на АМ „Русе - Велико Търново“ да бъде включен за финансиране от бъдещата програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г.

Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при гр. Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът ще се разделя в посока Прохода на Републиката и прохода Шипка. Обществената поръчка се обявява въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана. На цялото трасе от 132,84 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта, с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето. След изработване на техническите проекти за трите участъка ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.

Изграждането на автомагистралата „Русе - Велико Търново“ е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява връзка между държавите oт Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море. С построяването й ще се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешния трафик, ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места. АМ „Русе - Велико Търново“ ще бъде основната връзка, свързваща моста над река Дунав при Русе с гр. Велико Търново, с път I-4 Коритна – Севлиево – Велико Търново – п. в „Белокопитово“ на АМ „Хемус“, с път I-3 Гара Бяла – Плевен - Коритна - Ботевград и бъдещия участък от АМ „Хемус“ край Велико Търново.