Как България се опитва отново да привлече Volkswagen?

616
Как България се опитва отново да привлече Volkswagen?

© Pixabay

Заради турската офанзива в Сирия Volkswagen замрази плановете си за строителството на нов завод. Сега София излиза с алтернатива – предлага повече пари. И Румъния влиза в играта, пише германската преса, предаде Дойче веле.

Перспективата Volkswagen да построи нов завод в Турция намалява с всеки следващ ден, пише “Франкфуртер алгемайне цайтунг”. Основната причина за това е военната офанзива на Турция в Северна Сирия.

“Кадрите, които виждаме от Северна Сирия, са ужасяващи”, казва премиерът на провинция Долна Саксония Щефан Вайл, който е част от борда на директорите на германския автомобилен концерн.

“Не мога да си представя, че при тези условия Volkswagen ще направи инвестиция за милиарди евро в Турция”, заявява още той. Провинция Долна Саксония е вторият най-голям акционер във Volkswagen и играе ключова роля в Надзорния съвет.

Според ФАЦ колебанието в централата на Volkswagen във Волфсбург може се окаже в полза на България, която беше основен конкурент на Турция за така желаната инвестиция. Нарастващите критики от страна на европейските и на американските политици спрямо Анкара увеличават шансовете на България.

За да си осигури договор за новия завод, страната е готова да удвои субсидиите, които предлага. “Намерихме начин да предложим на Volkswagen вместо 135 милиона евро от 250 до 260 милиона евро”, съобщава за ФАЦ бившият президент Росен Пленелиев, който сега е председател на Автомобилния клъстер в България.

Един “дребен” трик

Той пояснява, че съответната оферта вече е предложена на Volkswagen, но отговорът все още се очаква. Ако се имат предвид инфраструктурата, железопътните връзки и магистралата, се оказва, че София предлага 800 милиона евро с надеждата Volkswagen да избере България вместо Турция.

Увеличаването на сумата за инвестицията е възможно чрез дребен трик: парцелът с площ около 800 хектара, който се намира в източния край на София, ще бъде прехвърлен на съседната община Елин Пелин. А там са възможни двойно по-високи субсидии, отколкото в столицата.

Председателят на Автомобилния клъстер в България Росен Плевнелиев уверява, че субсидията е договорена с Европейската комисия и допълва: “Ние сме стабилна демократична правова държава в Европейския съюз, в която Volkswagen може да произвежда своята продукция при благоприятни условия и с квалифицирани работници”.

Преговорите с Волфсбург не са спирали, дори и след основаването на дъщерното дружество на Volkswagen в Маниса, Турция. “Докато Volkswagen не подпише договора с Турция, ние сме на разположение денонощно, за да успее България”, казва още Плевенелиев пред ФАЦ.

Турция съжалява, Румъния се надява

В съответствие с очакванията – турската икономика е разочарована от настъпилия обрат. “Би било жалко, ако решението на Volkswagen е взето на базата на емоционални, идеологически и партийни критерии, а не на икономически и рационални”, заявява пред ФАЦ Алпер Канджа, шеф на турската Асоциация на автодоставчиците “Тайсад”.

Междувременно и Румъния изразява надежди да приюти новия завод на Volkswagen, става ясно от “Шпигел”. По думите на румънския министър на търговията Щефан-Раду Опреа с концерна от Волфсбург са подхванати нови разговори. Румъния разполагала с “много добри” технически предпоставки и няма никакъв проблем да осигури необходимата работна ръка.

От самия Volkswagen заявиха във вторник, че темата е замразена, а турската офанзива в Сирия е довела до “преоценка на ситуацията”. Говорител на концерна обяви, че окончателното решение за новия завод е отложено от Управителния съвет на дружеството.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg