„Знаете ли колко часа са необходими за измиването на самолета само отвън?“. С този въпрос стюардеса на Lufthansa посрещна на входа поредната групичка гости, нетърпеливи да зърнат отвътре Airbus A380 - най-големия пътнически самолет в света, който пристигна за първи път на летище „София“. И без да изчака предположения, добави: „Цели 360“.

Самолетът е внушителен отвън - дължина 72.2 м., тегло 560 тона, размах на крилете, достатъчен да покрие футболно игрище, и опашка колкото осеметажна сграда. И уютен отвътре - разполага с четири класи на две нива и побира 509 пътници. Премиум икономичната класа има 52 места, икономична класа - 371 места, бизнес класа - 78 места и първа класа - осем места. За момента Lufthansa извършва полети с А380 до Делхи, Шанхай, Хюстън, Маями, Сан Франциско, Лос Анджелис, Хонконг и Сингапур.

„Усещането да летя с Airbus A380 е много специално. Това е голям самолет, който изисква и голям екипаж. Всички ние работим като задружен екип, имаме чудесни взаимоотношения и много се забавляваме по време на полетите“, сподели пред Profit.bg един от стюардите на Lufthansa. Той допълни, че броят на членовете на екипажа варира в зависимост от полетите, но заедно с пилотите е около 24 души.

Марио Бакалов - пилотът, управляващ най-големия самолет в света

Внушителната машина беше приземена от старши първи офицер Марио Бакалов, единствения българин-пилот на А380 в Lufthansa. Заедно с него в пилотската кабина бе и главният пилот на авиокомпанията Раймунд Мюлер. Марио не скри вълнението си от възможността да приземи най-големия пътнически самолет в света на родна земя и призна, че днешният ден надхвърля и най-смелите му мечти.

Възможност да разгледат самолета имаха журналисти, депутати, посланици, представители на бизнеса. На представянето на Airbus A380 присъстваха също министърът на транспорта Ивайло Московски, изпълнителният директор на летище „София“ Христо Щерионов, директорът на РВД Георги Пеев, представители на ръководството на Lufthansa. Сред гостите бе и главният прокурор Сотир Цацаров.

Lufthansa е най-големият оператор на А380 в Европа. Нейният главен мениджър за България Александър Толвет сподели пред Profit.bg защо авиокомпанията отдава такова предпочитание на огромната машина. „На първо място заради броя на пътниците - има трасета, за които ни е необходим голям капацитет. Местата в А380 са с 40% повече, отколкото в Boeing 747 например. Втората причина е, че потреблението на гориво е много по-ниско, т.е самолетът е благоприятен към околната среда, защото консумацията е около 3 литра на пътник на 100 км. Третата причина е, че А380 е с 30% по-тих, отколкото другите самолети“. Той допълни, че в корпуса на самолета има четири милиона части, което прави поддръжката му изключително важна.

В отговор на въпрос как би коментирал решението на някои авиокомпании да се откажат от големите самолети като А380 за сметка на по-малки, които се зареждат по-лесно и поддръжката им е по-евтина, Толвет заяви, че това винаги зависи от маршрута и броя пътници. „Ако например маршрутът е Франкфурт-Сан Франциско, там ние използваме А380, защото в противен случай за същия маршрут ще трябва да ангажираме два по-малки самолета, а това не е благоприятно за околната среда и за пътниците. Но ние закупуваме и по-малки самолети за далечни разстояния, например Airbus A350. Използваме ги за маршрути, по които броят на пътниците не е толкова голям“, допълни той.

Толвет посочи, че конкуренцията на нискотарифните авиокомпании е едно от най-големите предизвикателства пред Lufthansa в България. „Броят на нискотарифните компании се увеличава не само тук, а на всички пазари. Но това е различен продукт. Ние се интересуваме от по-честите полети и по-високото качество на крайния продукт. Следим внимателно развитието на нискотарифните компании, но сме в много добра позиция и се справяме с тази конкуренция“, увери той.

На въпрос за плановете на Lufthansa за бъдещи инвестиции в България, Толвет заяви, че за момента това е Lufthansa Technik, техническата служба на компанията, която строи нов хангар. „Увеличаваме броя на квалифицираните служители на 1500“, уточни той. „Всяка година търсим потенциалните възможности, но вече имаме доста висок капацитет в България, разполагаме с добри връзки до Франкфурт, Виена, Мюнхен, Цюрих. Така че за тази година нямаме планове за по-нататъшно разширяване“, допълни Толвет.

Снимки: Profit.bg