Хляб, мляко и олио - храните, които най-често слагаме на масата си. Преди това обаче минаваме през магазина, където цените им често варират. Носим ли допълнителен товар в потребителската си кошница и как се сформират реално цените на храните още при производството им?

Цената на хляба

При производството на хляб цената на основната суровина - брашното, зависи основно от мащаба на производството, но обикновено варира между 50 и 60 ст., обясни Георги Попов - председател на Асоциацията на хлебопроизводителите „Хляб за България". Като се включат и разходите за вода, енергоносители, транспорт, заплати, амортизация, килограм от насъщния придобива стойност от 1.60-1.70 лв.

Ако се чудите защо обикновено хлябът в магазина е по-евтин, виновен за това е сивият сектор: „Когато не си плащаш ДДС, пада цената. Не можеш да продаде хляб за 1.60 лв. на крайния потребител. Националната статистика също го показва - брашното с фактура е 420 хиляди тона, консумацията ни е над 900 хиляди", обясни Георги Попов.

Той допълни, че почти всички производители са принудени да стигат да укриване на данъци и доходи: „За да оцелееш, трябва по някакъв начин да продаваш този продукт".

Цената на млякото и млечните продукти

При млечните продукти около 60% от себестойността се дължи на основната суровина. 20-25% отиват за енергоносители, отбеляза Димитър Зоров - председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. По думите му в момента не се говори за печалба в този сектор, а за оцеляване.

„Най-показателен факт е - обърнете се към търговските банки и вижте колко производители искат разсрочване или нови кредити", обясни той.

Ако трябва да си говорим в прости сметки, за един килограм кашкавал са необходими 10.5 литра мляко. Така като се добавят и другите разходи, калкулацията показва около 11 лв. цена за килограм. Когато се начисли и ДДС, тя скача на 13 лв., а след това идва и надценката от страна на търговците на едро и дребно.

Димитър Зоров бе категоричен, че е необходима прозрачна система за ценообразуване, тъй като накрая виновни ще се окажат производителите. Той допълни, че тяхната реална печалба е около 1-2 стотинки на хляб, а при търговците вече е от 10 до 20 пъти повече.

Цената на олиото

И при олиото цената се определя от стойността на суровината. Докато в началото на реколтата слънчогледът се е продавал за около 600 лв. за тон, декември вече стойността му е 900-1000 лв. за тон, заяви Яни Янев - председател на Съюза на производителите на растителни масла и маслопродукти в България.

Калкулацията тук е следната - за литър олио са необходими между 2.6 и 3 кг. слънчоглед. После в цената влизат разходите за рафиниране, бутилиране и транспорт. Така средно литър олио излиза от производителите на стойност около 3 лева.

Яни Янев даде за пример Германия, където от една страна ДДС за храните е 7%, а от друга предприятията са в пъти по-конкурентоспособни от българските. „Усилията трябва да се насочат към създаване на такива предприятия и нашата суровина да не се изнася навън. Имаме капацитет да преработим реколтата от 1 милион и 400 хиляди тона", категоричен бе той.

В магазина

Колкото и сметки да правим обаче в магазина ситуацията е доста по-различна.Там надценката варира между 18 и 25%, обясни Божидар Петракиев - управител на магазин. „Необходима е температура за поддържането на продуктите, заплати. Американските учебници, които съм чел, казват, че нормалната надценка е 25-28%", отбеляза той.

Новият контролен орган

За резки изкривявания в ущърб на потребителя ще идва на помощ новият орган за контрол.

Става въпрос за орган, който да следи цените по цялата верига - производител, преработвател, търговец. Който упражнява мониторинг и когато бъдат открити изкривявания в цената, да се искат обяснения, обясни земеделският министър Мирослав Найденов. По думите му вече е почерпен и опит от френска и испанска страна.

Той допълни, че има тенденции за подобни нарушения в основни продукти на някои места. „Има доста голяма разлика в различни вериги или квартални магазини. Има и разлика между предлагането на цените и на доставните цени. Искаме това да е прозрачно и да създадем сайт, който да е достъпен за потребителите", каза още министърът.

Според производителите обаче тази система за контрол все още е висяща във въздуха. Те се опасяват и исканията на обяснения да не се превърнат във война срещу тях.

Източник: бТВ