Какви са целите и приоритетите на Оперативна програма Транспорт?

475
Какви са целите и приоритетите на Оперативна програма Транспорт?

Над 50 заинтересовани граждани и представители на медиите се възползваха от възможността да се запознаят подробно с Оперативна програма „Транспорт” 2007-2013 г. Те имаха възможността да се запознаят с нейните цели и приоритети, както и с проектите, предвидени за финансиране, както и да зададат своите въпроси към министъра на транспорта Петър Мутафчиев и екипа на Управляващия орган.

Основният интерес на гражданите беше насочен към предстоящото изграждане на магистралите в България. На въпрос, свързан с АМ „Струма”, министър Мутафчиев обясни, че това е най-сложният пътен проект, заложен в ОП „Транспорт”. Съгласно Решение на МС от 3 юли 2008 г., изграждането на Лот 3 Симитли-Сандански ще се изгражда през следващия програмен период след 2013 г.

Причината за това решение е комплексна. На първо място тя е финансова, тъй като в началото на 2006 г. беше подготвена прогнозна цена за изграждането, но никой не можеше да предвиди ръста на цените на строителството. Това решение е съгласувано с ЕК. През следващата година се очаква да бъдат сключени договори за изграждането на Лот 1, Лот 2 и Лот 4. Тяхната индикативна стойност е 600 млн. евро.

Контролът по изграждането на АМ „Люлин” от 30 октомври 2008 г. преминава в Министерството на транспорта. В момента екип от МТ се запознава с документацията по проекта. Предстои среща с ръководството на Национална агенция „Пътна инфраструктура” и с избрания изпълнител, за да бъдат набелязани мерките и за да се премине в период на финансиране, т. е. срокът, в който изтича финансовият меморандум по ИСПА. В случай на закъснение при изпълнението на договора, ще бъдат потърсени неустойките от изпълнителя, но, ако се излезе извън периода на финансиране, държавата ще загуби средствата по ИСПА.

По отношение на магистралите „Хемус” и „Черно море” министърът разясни, че има взето правителствено решение за проучването на възможностите те да бъдат дадени на концесия или да бъдат финансирани с бюджетни средства. Те не са предвидени за финансиране по ОП „Транспорт”, тъй като съгласно целите на програмата приоритетно се изграждат отсечки по протежението на трансевропейските транспортни оси. Според министъра последните проучвания показват, че трафикът по АМ „Хемус” е достатъчно висок и проектът ще представлява интерес за потенциални концесионери. За АМ „Черно море” има вече одобрен идеен проект. Според министър Мутафчиев е необходимо изграждането на мост над Варненското езеро, за да бъде отклонен трафикът от града.

На въпрос за предстоящото изграждане на Интермодалния терминал на територията на София, ръководителят на Управляващия орган на ОП „Транспорт” Нели Йорданова, отговори, че има готовност до края на годината да бъде завършен работният проект. Спазването на този срок е обвързано с експедитивността и спазването на сроковете от страна на Столична община и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В момента Столична община трябва да внесе одобрения Подробен устройствен план в МРРБ. Това действие е забавено с почти два месеца. Министър Петър Мутафчиев изрази позицията си, че е необходимо тясно взаимодействие между отделните институции.

Министерството на транспорта е отворено и готово да обсъжда възникналите проблеми на всички свои бенефициенти. Ние подкрепихме искането на Столична община и „Метрополитен” ЕАД за отпускането на 20 млн. лв. субсидия. Разчитаме, че Столична община ще има същото отношение към проектите на другите наши бенефициенти, каквото има Министерството на транспорта към проекта за разширение на софийското метро. Надявам се, че главният архитект на София и кметът на Столична община ще съдействат за създаването на една стройна система, за да се придвижват навреме документите за проекта.

В най-напреднала фаза е проектът за разширението на софийското метро в участъка от х-л „Хемус” до Централна жп гара и Централна автогара. Сключено е оперативно споразумение между Управляващия орган на ОП „Транспорт” и бенефициента „Метрополитен” ЕАД. Подписан е договор за инженерно-консултантските услуги на стойност 12.2 млн. лв. Сключени са 2 договора за строителство. Турската фирма „Доуш Иншаат Ве Тиджарет" АД е спечелила конкурса за проектиране и строителство на отсечката: пътен възел „Надежда", Централна жп гара, площад „Света Неделя", бул. „Патриарх Евтимий", с дължина 3.8 км и 4 метростанции. Стойността на договора е 329.133 млн. лв.

Обединение „Метро Трейс" беше класирано на първо място от тръжната комисия за проектирането и строителството на отсечката: „бул. „Патриарх Евтимий" – НДК – бул. „Черни връх" с дължина 2.6 км и 3 метростанции, в т.ч. завършването на изградените преди около 25 г. конструкции на участъка в района на НДК. Договорът е на стойност 141.96 млн. лв. Очакваме проектирането на двете отсечки да приключи до края на тази година и да започне изграждането им. Планираме проектът за разширение на метрото да бъде изпълнен до края на 2012 г.

До края на 2008 г. по ОП „Транспорт” като цяло ще бъде отчетено сключването на договори на обща стойност за около 590 млн. лв., от които над 485 млн. лв. е стойността на договорите за разширението на софийското метро, около 96 млн. лв. е прогнозната стойност за електрификацията и реконструкцията на жп линия „Свиленград – турска граница”, а договорите по приоритетна ос „Техническа помощ” са на прогнозна стойност 8 млн. лв.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg