Какво поевтиня и какво поскъпна през март?

637
Какво поевтиня и какво поскъпна през март?

© Pixabay

Индексът на потребителските цени за март 2020 г. спрямо февруари 2020 г. е 99.4%, т.е. месечната инфлация е минус 0.6%, сочат данни на Националния статистически инситут.

Инфлацията от началото на годината (март 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е 0.4%, а годишната инфлация за март 2020 г. спрямо март 2019 г. е 3.0%.

Средногодишната инфлация за периода април 2019 - март 2020 г. спрямо периода април 2018 - март 2019 г. е 3.2%.


През март 2020 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.1%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - цените остават на равнището от миналия месец;
  • облекло и обувки - намаление с 1.5%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0.1%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.5%;
  • здравеопазване - увеличение с 0.1%;
  • транспорт - намаление с 2.7%;
  • съобщения - намаление с 1.3%;
  • развлечения и култура - намаление с 4.1%;
  • образование - цените остават на равнището от миналия месец;
  • ресторанти и хотели - увеличение с 0.3%;
  • разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.1%.

През март 2020 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: зърнени закуски - с 0.7%, месо от едър рогат добитък - с 0.4%, свинско месо - с 1.5%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.1 и 0.3%, прясна и охладена риба - с 0.7%, пълномаслено прясно мляко - с 0.9%, домати - с 9.4%, краставици - с 9.6%, зрял лук - с 1.3%, листни зеленчуци - със 7.4%, маслини - с 0.8%, гъби - с 0.1%, зрял боб - с 1.2%, сушени зеленчукови подправки - с 0.4%, кафе - с 0.5%, чай - с 0.1%, бира - с 0.6%, и други.

През март 2020 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 1.9%, брашно - с 1.0%, хляб - с 0.8%, макаронени изделия - с 1.7%, месо от домашни птици - с 1.0%, мляно месо (кайма) - с 0.6%, нискомаслено прясно мляко - с 2.2%, кисели млека - с 1.1%, сирене - с 0.4%, кашкавал - с 1.1%, извара - с 1.5%, яйца - с 0.9%, млечни масла - с 2.1%, олио - с 0.1%, ябълки - с 4.5%, цитрусови плодове - с 1.6%, зеле - с 3.1%, зрял чесън - с 2.4%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 1.9%, леща - с 3.4%, картофи - с 1.9%, захар - с 0.2%, оцет - с 1.9%, сол - с 2.3%, газирани напитки - с 1.6%, плодови сокове - с 3.6%, ракии - с 0.5%, вина - с 0.2%, и други.

През март 2020 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: централно газоснабдяване - с 0.1%, газообразни горива за битови нужди - с 0.2%, въглища - с 1.6%, дърва за отопление - с 0.6%, течни препарати за почистване на дома - с 1.6%, дизелово гориво - с 5.5%, автомобилен бензин А95Н - с 5.1%, автомобилен бензин А100Н - с 3.4%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 3.6%, телекомуникационни услуги - с 1.5%, стоки за домашни любимци - с 1.2%, козметични продукти - с 1.3%, автомобилни застраховки - с 0.2%, и други.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: наеми за жилища - с 0.1%, водоснабдяване - с 0.4%, събиране и изхвърляне на битови отпадъци - с 0.7%, препарати за почистване на съдове - с 0.8%, пътнически железопътен транспорт - с 0.5%, продукти за лична хигиена - с 1.2%, банкови услуги и такси - с 1.7%, и други.

През март 2020 г. цените на лекарствените продукти и на лекарските услуги са се увеличили съответно с 0.1 и 0.3%, а цените на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.

Хармонизираният индекс на потребителските цени за март 2020 г. спрямо февруари 2020 г. е 99.5%, т.е. месечната инфлация е минус 0.5%. Инфлацията от началото на годината (март 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е 0.0%, а годишната инфлация за март 2020 г. спрямо март 2019 г. е 2.4%.

Средногодишната инфлация за периода април 2019 - март 2020 г. спрямо периода април 2018 - март 2019 г. е 2.6%.

Според ХИПЦ през март 2020 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.3%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - цените остават на равнището от миналия месец;
  • облекло и обувки - намаление с 1.3%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - цените остават на равнището от миналия месец;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.8%;
  • здравеопазване - увеличение с 0.1%;
  • транспорт - намаление с 1.6%;
  • съобщения - намаление с 1.3%;
  • развлечения и култура - намаление с 1.7%;
  • образование - цените остават на равнището от миналия месец;
  • ресторанти и хотели - намаление с 0.2%;
  • разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.2%.

Индексът на цените за малката кошница за март 2020 г. спрямо февруари 2020 г. е 100.0%, а от началото на годината (март 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е 101.9%.

През март 2020 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • хранителни продукти - намаление с 0.1%;
  • нехранителни стоки - увеличение с 0.1%;
  • услуги - увеличение с 0.1%.
Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg