През учебната 2019/2020 година в детски градини у нас са записани 217.9 хил. деца, или с 0.4% по-малко, в сравнение с предходната година. Това сочат данните на Националния статистически инстутит.

Завършилите средно образование през 2019 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.8 хил. и 21.6 хил. ученици. Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2019/2020 година са 220.2 хиляди.

Към 31.12.2019 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 440 лица, от които 558 чужди граждани.

Предучилищно образование

Към 1.12.2019 г. в страната функционират 1 840 самостоятелни детски градини с директор. В тях са записани 217.9 хил. деца, от които 112.6 хил., или 51.7%, са момчета. В сравнение с
предходната година броят на децата намалява с 0.4%.

Обхватът на децата в това образователно ниво, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване за учебната 2019/2020 година, е 78.7% и се увеличава спрямо миналата учебна година с 0.3 процентни пункта.

Средният брой деца в една детска градина за страната е 118, като за градовете е значително по-голям - 153, а за селата е 61. Една група се формира средно от 23 деца, съответно 25 в градовете и 19 в селата.

Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 20.1 хил. и в сравнение с предходната учебна година се увеличава с 251 души, или с 1.3%. Детските учители са 18.8 хил., или 93.8% от педагогическия персонал.

През учебната 2019/2020 година в страната функционират 106 лицензирани частни детски градини, или с 5 повече от предходната година. Те са посещавани от 4 982 деца, или 2.3% от записаните в детските градини.

Общо образование

Към 1.10.2019 г. учебни занятия се водят в 1 963 общообразователни училища, от които 133 начални, 1 162 основни, 70 обединени, 114 гимназии и 484 средни училища. В сравнение с предходната година общообразователните училища се увеличават с 8.

Учениците, записани в общообразователни училища, са 572.5 хил., от които 82.5 хил. са в училища в селата. В една паралелка в дневните общообразователни училища се обучават средно по 21 ученика.

През учебната 2018/2019 година 15.8 хил. ученици са напуснали общообразователните училища. Най-голям е относителният дял на учениците, които са заминали в чужбина - 7.0 хил., или 44.4%, следван от дела на напусналите по семейни причини - 6.4 хил., или 40.7%, и на напусналите поради нежелание да учат - 1.6 хил., или 10.2%.

През 2019 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 58.8 хил., а средно образование - 25.8 хил. ученици.

Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 83.6%, като от тях най-голям е делът на изучаващите английски език - 92.4%.

Учителите (вкл. директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2019/2020 година са 53.1 хиляди. От тях 94.8% са със завършена образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“, 4.6% са завършили „професионален бакалавър“ или еквивалентна в миналото степен и 0.7% са със средно образование.

В учителската професия преобладават жените, които съставляват 85.6% от общия брой на учителите. Към 1.10.2019 г. в страната функционират 86 частни общообразователни училища, от които 7 начални, 30 основни, 21 гимназии и 28 средни училища. В тях са записани общо 10 907 ученици, или 1.9% от общия брой на учениците в общото образование.

Професионално образование и обучение

Професионалното образование и обучение през учебната 2019/2020 година се осъществява в 21 училища по изкуствата, 25 спортни училища, 358 професионални гимназии и 23 професионални колежа с прием след средно образование. Общият брой на учащите в тях е 135.1 хиляди.

В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60.2% от общия брой на учениците в тази образователна степен.

През 2019 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища и професионалните гимназии с диплома са завършили 21.6 хил. души. Степен на професионална квалификация по съответните програми е придобита от:

  • 273 ученици са получили първа степен професионална квалификация в професионалните паралелки.
  • Втора и трета степен професионална квалификация през 2019 г. са придобили съответно 2.6 хил. и 13.2 хил. ученици.
  • 544 ученици са придобили четвърта степен професионална квалификация в професионалните колежи с прием след завършено средно образование.
  • При завършилите програми за придобиване на трета степен професионална квалификация най- висок е относителният дял на учениците, изучавали специалности в областите „Технически науки и технически професии“ - 24.3%, следван от този на учениците в „Стопански науки и администрация“ - 19.2%.

    При завършилите програми за придобиване на четвърта степен професионална квалификация водещи са областите „Сигурност и безопасност“ - 63.2%, и „Стопански науки и администрация“ - 17.5%.

    През учебната 2019/2020 година 1 040 ученици се обучават в 31 частни професионални гимназии и частни професионални колежи с прием след средно образование, което е 0.8% от всички ученици в професионалното образование.

    През настоящата учебна година учителите (вкл. директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост) в професионалното образование са общо 12.3 хил., като 95.0% от тях са с придобити образователно-квалификационни степени „бакалавър“ или „магистър“.

    В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение, професионални гимназии и професионални колежи през 2019 г. са били записани 13.4 хил. лица на възраст 16 и повече години.

    По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 6.7 хил., втора степен - 3.5 хил., трета степен - 3.1 хил., и четвърта степен - 103 души.

    Висше образование

    През учебната 2019/2020 година общият брой на студентите в България, записани в четирите образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър“, „бакалавър“, „магистър“ и „доктор“, е 226.6 хил., което е с 2.9 хил., или с 1.2%, по-малко в сравнение с предходната учебна година.

    Колежи (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър“)

    През учебната 2019/2020 година за придобиване на образователно-квалификационна степен (ОКС) „професионален бакалавър“ в колежите се обучават 8 233 студенти, като спрямо предходната година техният брой остава почти непроменен. От общия брой студенти в тази образователно-квалификационна степен 1 597 души, или 19.4%, са записани в частни колежи (фиг. 3).

    При завършилите програми за придобиване на трета степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучавали специалности в областите „Технически науки и технически професии“ - 24.3%, следван от този на учениците в „Стопански науки и администрация“ - 19.2%.

    При завършилите програми за придобиване на четвърта степен професионална квалификация водещи са областите „Сигурност и безопасност“ - 63.2%, и „Стопански науки и администрация“ - 17.5%.

    През учебната 2019/2020 година 1 040 ученици се обучават в 31 частни професионални гимназии и частни професионални колежи с прием след средно образование, което е 0.8% от всички ученици в професионалното образование.

    През настоящата учебна година учителите (вкл. директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост) в професионалното образование са общо 12.3 хил., като 95.0% от тях са с придобити образователно-квалификационни степени „бакалавър“ или „магистър“.

    В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение, професионални гимназии и професионални колежи през 2019 г. са били записани 13.4 хил. лица на възраст 16 и повече години.

    По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 6.7 хил., втора степен - 3.5 хил., трета степен - 3.1 хил., и четвърта степен - 103 души.

    През учебната 2019/2020 година студентите - български граждани, са 195.7 хил., или 92.3% от всички студенти в университети и специализирани висши училища, и в сравнение с предходната година техният брой намалява с 3.7 хил., или с 1.9%.

    Чуждестранните студенти са 16.3 хил., което е с 5.5% повече спрямо миналата учебна година и с 43.0% повече спрямо учебната 2015/2016 година.

    Най-голям е броят на чуждестранните студенти от Гърция - 23.7%, следват тези от Обединеното кралство - 16.1%, Германия - 8.8%, Украйна - 6.3%, и Турция - 6.0% от общия брой чуждестранни студенти.

    През 2019 г. в университетите и специализираните висши училища в страната са се дипломирали 48.3 хил. души, от които придобилите ОКС „бакалавър“ са 25.8 хил., а ОКС „магистър“
    - 22.5 хиляди.

    Броят на дипломираните е най-висок в областите на образование „Бизнес и администрация“ (13 595 души), „Науки за обществото и човешкото поведение“ (5 715 души) и „Образование“ (5 063 души).

    През учебната 2019/2020 година преподавателите в университетите и специализираните висши училища са 20.2 хил. души, от които жените са 50.3%. На основна работа са 12.7 хил., или 63.0% от преподавателите.

    Образователна и научна степен „доктор“

    Към 31.12.2019 г. у нас се обучават общо 6 440 докторанти. В сравнение с предходната 2018 г. броят им намалява с 27 души, или с 0.4%.

    Чуждестранните докторанти са 558, или 8.7% от общия брой. Най-висок е делът на тези от Гърция - 19.2%, следвани от докторантите от Република Северна Македония (9.5%) и Албания (9.0%).

    В частни институции са зачислени 4.1% от докторантите, като от тях 103-ма души, или 39.0%, са чужденци.

    През 2019 г. образователна и научна степен „доктор“ са придобили 1 285 души, от които 721, или 56.1%, са жени. Наблюдават се съществени различия в структурата на дипломираните мъже и жени по области на образование.