На този въпрос отговаря специално изследване, направено от Центъра за градска мобилност в началото на ноември

През тази година всяко девето от 100 пътувания в София се осъществява без билет, сочи изследване на пътникопотока в софийския градски транспорт, цитирано от БТА.

Така излиза, че до края на 2011 г. над 41 млн. пъти някой ще се вози без билет, тъй като прогнозираният до края на годината общ брой на пътуванията е 457 362 574.

Изследването на пътуващите в градския транспорт е направено от Центъра за градска мобилност в началото на ноември.

Според обработените данни пътуванията с градски транспорт са се увеличили с 1.5%.

Почти без промяна е броят на пътниците в автобусите, с близо 7% са се увеличили пътниците в трамвайните линии, с 11% са намалели тези в тролейбусите, а с 13% са се увеличили пътници в метрото.

Потърсен от БТА за коментар, заместник-кметът на столицата Любомир Христов обясни, че логичното увеличение на пътуващите с метрото и трамваите идва от възстановените маршрути на някои от трамвайните линии, които дълго време бяха съкратени или много променени заради строителството на втория лъч на метрото.

Увеличението на пътуващите с метрото е и заради привлекателността на този вид транспорт, който гарантира кратко време за пристигане от една до друга точка по маршрута, допълни той.

Най-любимото време за гратисчиите в София е сутрешният пик - между 7.00 ч. и 9.30 ч., когато броят на пътуващите без билет според изследването е почти 10%. Преди година, когато беше правено изследване на пътникопотока, най-масово беше пътуването без билет между 16.30 и 20.00 ч.

Сега пътуванията без билет са по-скоро в светлите часове, сочат данните на преброяващите. Заместник-кметът Христов поясни, че вероятно броят на пътуващите без билет ще е по-висок, ако се обхване и времето от 5.00 до 7.00 и от 20.00 до 0.00 ч., когато има градски транспорт и в него най-често няма контрольори.

Изследването сочи още, че 1 на всеки 5 пътуващи в крайградските линии във времето между 9.30 ч. и 13.30 ч. всеки делник пътува без билет. Гратисчиите намаляват двойно в следобедните часове, но пак ги има.

Най-натоварената автобусна линия от крайградските и тази година е номер 1 - по нея се извършват над 3.3 млн. пътувания годишно.

Следващите по натовареност според броя на годишните пътувания са линиите с номера 64, 5, 43, 42, 59, 67, 26, 54, 56, 30, 117, 4, 90, 93 и 107, а най-малко натоварени са автобусите по линия номер 70.

При градските автобусни линии най-натоварени са тези с номера 111, 72, 83 и 204. Най-малък е броят на пътуващите в линия номер 384, която се движи от "Студентски град" до метростанция "Г. М. Димитров".

Най-използваната линия от тролейбусния транспорт е номер 9 и в миналогодишното, и в тазгодишното изследване. Въпреки това пътуващите по нея намаляват с 1,1 млн. в годишен план, докато при друга линия - номер 11, се увеличават с близо 500 хил. годишно.

Два пъти са намалели пътуващите по линия номер 8, сочи изследването. Данните за пътуванията без билет показват, че един на всеки десет пътници в тролейбусните линии пътува между 7.30 ч. и 9.00 ч. и от 13.30 ч. до 16.00 ч. без билет.

С най-много пътници за година са трамваите по линии с номера 5, 22, 20 и 6. Според данните с 3 млн. са се увеличили в сравнение с миналата година пътуванията по линия номер 5.

Трамвайният транспорт е най-предпочитан за пътувания гратис в часовете, когато е най-претъпкан - сутрин и вечер.

Данните от изследването на трафика сочат, че метрото ще приключи тази година със 700 хил. пътувания повече отколкото миналата година.

Там обаче изследване на пътуванията без билет не е правено, въпреки че някой от касите по метростанциите затварят в 22.00 ч., което предполага пътувания без билет до края на работата на метрото в 0.00 ч.