За по-голяма прозрачност при разпоредителните сделките с дълготрайни активи на търговски дружества с държавно участие се ограничават случаите, при които могат да се сключват договори чрез пряко договаряне, предвиждат приетите от Министерския съвет изменения и допълненията в Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала.

С тях се ограничава възможността за даване на разрешение от едноличния собственик на капитала да сключва договори за продажба, замяна и наем на дълготрайни активи чрез пряко договаряне, посочват от правителствената информационна служба.

Това ще е допустимо само при следните случаи: съсобственост; с дъщерни дружества; с концесионер, когато активът е необходим с оглед предмета на концесията; с бюджетни предприятия по смисъла на Закона за счетоводството; когато сделката е за нуждите на дипломатическите и консулските представителства на чужди държави и представителства на междуправителствени организации в България; след прието решение на Министерския съвет; когато сделката е между търговски дружества с над 50% държавно участие, предоставящи на потребители публични услуги, подлежащи на регулиране от държавен орган.

Предложените изменения за ограничаване на възможността за сключване на сделки чрез пряко договаряне са продължение на политиката на правителството за постигане на максимална прозрачност при сделките с активи, собственост на търговски дружества с държавно участие в капитала. Досега възможност за пряко договаряне без да се иска разрешение от Агенцията за приватизация (АП) беше възможно само за дружествата включени в т. нар. „забранителен списък".

Според измененията в Закона за приватизация и следприватизационния контрол продажбите на имоти от тези дружества се осъществява от АП, а в случаите, когато се осъществяват от търговските дружества, е необходимо решение на Министерския съвет.

Друго допълнение в правилника предвижда въвеждане на конкурсното начало при приемане на съдружници и увеличаване на капитала на търговските дружества с повече от 50 на сто държавно участие чрез издаване на нови акции. Целта е гарантиране на публичност и прозрачност.

Същият конкурсен принцип ще важи и при учредяването на търговски дружества чрез публично-частно партньорство, в които държавата не е едноличен собственик на капитала. Това означава, че при образуването на ново търговско дружество, в което държавата ще участва като съдружник или акционер, частният партньор ще бъде избран след конкурс. Провеждането му ще е задължително и при образуването на дъщерни дружества на едноличните търговски дружества с държавно участие.