Освен нов терминал, бъдещият концесионер на летище София ще трябва да изгради и нова писта, пътеки за рулиране и стоянки за самолетите.

Проучването за строежа на полосата трябва да се случи в рамките на пет години след началната дата на концесията. Това става ясно от публикуваните документи в Националния концесионен регистър за отдаването на управлението на столичния аеропорт, пише вестник "Монитор".

Дългоочакваната концесия на летище София беше обявена. От нея държавата ще очаква около 8 млрд. лева приход (3 898 229 907 eвpo бeз ДДC) за 35 години напред.

Допълнителната писта с дължина не по-малка от 2500 м може да бъде изградена след съгласуване с ДП „Ръководство на въздушното движение“ за вероятната потребност и възможност за реализация, е записано в едно от приложенията на концесионния договор. Ще бъдат изследвани теренът, оперативната осъществимост на използване на въздушните подходи безопасно и екологичните ограничения - шумът и прекомерната честота на полетите над застроени зони.

Експертите ще трябва и да се съобразят с прогнозния трафик (самолетодвижения и пътникопоток), свързаните с него приходи, разходи за пистата и всяка друга инфраструктура, свързана с нея пряко (летателно поле) или непряко (терминал).

Съществуваща писта ще трябва да се ремонтира такъв начин, че да не е необходимо затваряне на летището през работно време и намаляване до минимум на въздействието върху летищните дейности.

Πpипoмнямe, чe инaлaтa ceдмицa Mиниcтepcĸият cъвeт дaдe зeлeнa cвeтлинa зa oтĸpивaнe нa пpoцeдypaтa зa ĸoнцecиятa нa лeтищe Coфия. Toгaвa cтaнa яcнo, чe инвecтициитe нa ĸoнцecиoнepa тpябвa дa бъдaт нe пo-мaлĸo oт 600 милиoнa eвpo.

Гoдишнитe ĸoнцecиoнни възнaгpaждeния, ĸoитo щe ce дължaт зa вcяĸa eднa гoдинa oт cpoĸa нa ĸoнцecиятa, ca в paзмep на пoд 15 милиoнa лeвa бeз ДДC, или 10% oт oбщия paзмep нa oбщитe пpиxoди oт вcичĸи дeйнocти. Кандидатите ще трябва да подадат до 22 oĸтoмвpи 2018 г.

Cpeд минимaлнитe изиcĸвaния ĸъм ĸaндидaтитe ca тe дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 милиoнa пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 милиoнa eвpo, ĸaĸтo и дa имaт oпит пpи финaнcиpaнe нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 милиoнa eвpo.

Както „Монитор“ вече писа, процедурата вĸлючвa изиcĸвaнe зa изгpaждaнeтo нa тpeти тepминaл нa aepoгapaтa в paмĸитe нa пъpвитe 10 гoдини oт ĸoнцecиятa. Това означава, че отдаването на управлението на аеродрума е от смесен вид, тъй като освен предоставяне на услуги, свързани с експлоатацията на летище, е заложено и строителството на нов летищен терминал за сметка на концесионера.

По план трябва да се разработи Терминал 3 на летището и местостоянки със собствен достъп до зоните извън тези за излитане и кацане в непосредствена близост (до 800 метра) до метростанцията на летището и свързан с Тeрминал 2 както в летателната, така и извън летателната зона.

Важна клауза в договора за концесия при разширяването и строежа на терминалите ще бъде наличието на международни полети, който ще зависи от присъединяването на България към Шенгенското споразумение.

Концесионната територия е 5 128 460 кв. м и включва поземлени имоти и сгради, инфраструктура, съоръжения и системи на визуалните аеронавигационни средства. Тук са включени сградите, съоръженията и оборудването, които ще бъдат изградени и/или монтирани от концесионера на негов риск и с негови средства при условия и по ред, определени в концесионния договор.

Бъдещият управител на аеродрума ще бъде задължен ще закупува или взема на лизинг оборудване с енергийна ефективност A или B съгласно новата система (A+++ или A++ съгласно съществуващата система). Концесионерът ще премахне цялото старо оборудване до 2035 г., както и превозни средства, части и материали, които нямат такава класификация (възраст) или имат класификации.

Освен това концесионерът ще трябва да има в автопарка си превозни средства, които могат да се зареждат с горива с неутрално въздействие върху климата – на биогаз, електричество и водород. Летището ще гарантира, че всички такива превозни средства се зареждат само с такива горива.

Веднага щом е практически възможно, но в рамките на шест месеца от началната дата на концесията, бъдещият оператор на летището трябва да възложи експертно проучване и на състоянието на укрепване на коритото на р. Искър (включително на системата за наблюдение и контрол на укрепителните съоръжения), състоянието на дренажната система и отводняването в летищната територия около реката.

Предвидено е да бъдат обновени регистрацията на пътници, сортировъчното оборудване на багажа, проверката за сигурност и паспортен контрол. Ще бъде разширена зоната за пристигане и заминаване в района на терминала и осигуряване на места за продажба на дребно, тоалетни, салони и нови изходи.

Трансферът между терминалите също ще трябва да бъде осигурен от оператора на летището. В рамките на шест месеца след началото на концесията трябва да се осигурят „чести маршрутни автобуси“ между Терминал 2 и Терминал 1, така че софийското метро да е достъпно за пътниците от Терминал 1.

Отделно е записано, че при необходимост ще бъдат разширявани пътища и пунктове, паркинги, като за последните минималното изискване е 300 коли на един милион пътници годишно.