Един кредит трябва да се рефинансира тогава, когато бизнесът има нужда от свежи пари. Това е основната причина, а не смяната на един кредитор с друг заради разлики в лихвата.
Рефинансирането е подходящо за МСП при наличие на нова бизнес ситуация, която кредиторите не желаят „да видят” или, поради това че са много, нямат възможност да оценят еднозначно; наличие на няколко краткосрочни потребителски кредита, обикновено с 2-3 годишен срок, които не отговарят на конкретните инвестиционни потребности на бизнеса.

Целта на рефинансирането е консолидиране на дълга към различни кредитори, което спестява неудобството от обслужването на няколко заема с различни падежи, гратисни периоди, лихви и такси, вливане на свежи пари в бизнеса, оптимизация на срока и оптимизация на месечните плащания. Най-важното следствие от рефинансиането трябва да е по-доброто структуриране на дълга. Това съобщиха от дружеството за бизнес-ипотечно кредитране “Кредитекс”. Над 90% от отпуснатите от специализираната компания заеми са за рефинансиране.

По данни на БНБ за юни 2007 г. потребителските кредити от домакинствата са 26% спрямо кредитите за нефинансови предприятия и 16.1% от общия размер на кредитите. За 12 месеца заемите за домакинства са нарастнали с 36.6%, а тези за фирмите – с 53.8%. Всеки трети живее вече на кредит, а бизнесът разчита все повече на кредитиране.

Четири са основните аспекта, които ще гарантират добър резултат при рефинансирането. Те са свързани с целта на кредита, срока, погасителния план, експедитивността и експертността на кредитора, цената.

Ако имате фирма, теглете заем за бизнеса, а не за жилище. От “Кредитекс” изчисляват, че общият приход след покриване на лихви и данъци при 10-годишен заем при фирмата е с над 20% по-голям от този за физическо лице.

Когато рефинансирате, изберете дългосрочен кредит, защото ще плащате по-ниски вноски, по-ниски реални лихви и ще извличате полза от чуждите пари по-дълго време. Дългосрочният кредит позволява непрекъснато нарастване на оборотния капитал, чрез реинвестиране на печалбата.

При рефинансиране трябва да се избере погасителен план, който е удобен за бизнеса (да отговаря на неговите възможности и на очакваните постъпления), а не за кредитора. Вноските трябва да са съобразени предимно с най-слабите периоди и тогава плащанията трябва да са най- ниски. Винаги трябва да се отчита и данъчният ефект - рефинансираният кредит трябва да се структурира така, че в периодите с най-големи постъпления да се признават по-големи разходи за лихви.

От “Кредитекс” прогнозират, че рефинансирането ще е все по-често явление у нас поради 3 основни причини. Първата е наличието на множество зле структурирани заеми, втората – ниските данъци, които подтикват част от сивия бизнес да излезе на светло, и третата – движението на лихвите и таксите на международните валутни пазари.