Финансовата криза сваля цените на автомобилите втора употреба до реалните им стойности, коментират автотърговци. Преди икономическата криза за кола, внесена от чужбина, се печелеше по около 2 хил. евро, а в момента не повече от 500 евро, оплакват се автотърговците.

Сега основно се внасят коли по поръчка. На евентуалния купувач се предлагат няколко оферти по интернет, той си избира, дава парите и до една седмица автомобилът му е докаран. След това за регистрация в КАТ и за български номера се заплащат около 100 лв.

Новият собственик трябва да приготви и 200 лв. за задължителната застраховка "Гражданска отговорност", която зависи от кубатурата на автомобила. Почти толкова ще се бръкне купувачът и за екотакса, без която не може да се регистрира автомобила в КАТ. Колкото е по-стара колата, толкова по-голяма екотакса събира държавата. За най-възрастните возила (над 10 години), се плащат 200 лв. За коли между 6 и 10 години таксата е 160 лв., а за автомобили под 5 години - 130 лв.

Екотаксата за автомобила се начислява само при първа регистрация на колата, след като е внесен в страната. В момента автоборсите са задръстени със стари коли. Цените ще продължат да падат, защото предлаганите автомобили са с пъти повече от купувачите, коментира търговец, който внася коли от Германия.

Продавачите вече предлагат първоначално да се заплати само част от исканата сума за автомобила, както и плащане на отделни вноски, след сключване на договор с нотариална заверка. Хората нямат пари и затова им правим всякакви отстъпки, само и само да купят автомобил, обясни друг търговец от автоборсата в столичния квартал Горубляне. Той продава лъскави возила от Италия, като първоначално иска да му се заплатят кеш две трети от цената.

На автопазара у нас най-много се предпочитат стари автомобили, внесени от Германия, тъй като те са по-запазени и са поддържани в автосервизи. Основно обаче се карат коли, втора употреба, от Италия. Те се предлагат с около 200 - 300 евро по-евтино от тези, внесени от Германия. На пазара се продават автомобили от цяла Европа, включително и от Англия, повечето от които са с десен волан и вървят малко по-евтино.

Цените на возилата ще продължат да падат, докато стигнат реалните си стойности, прогнозира търговци от автоборсата в Горубляне. Те ще се смъкват плавно и докато не се преодолее финансовата криза.

Желаещите да карат старо BMW на около 10 години могат да си го закупят между 3 200 до 6 500 лв. в зависимост от състоянието на колата. За по-нова трябва да добавят още 2 - 3 бона. Най-търсените в момента автомобили са Фолксваген Голф, Опел Астра, Форд Фокус, Пежо 307 и Рено Меган. Опел Астра между 13 и 18 години може да се купи за около 1 000 - 1 500 лв. Произведените през 2 000 - 2 002 г. се търгуват за около 4 000 - 5 000 лв.

Френският автомобил Пежо на 10 години също може да се намери за около 1 300 - 2 000 лв. По толкова вървят и колите Форд. На същата цена могат да се купят и стари японски автомобили. Изключително голямо е предлагането и на джипове. Японски на около 10 години се продават от 6 до 10 бона. Най-евтина е марката Нива, която може да се купи от 4 до 6 хиляди лв. в зависимост от годините на джипа.

На автоборсите и в автокъщите има автомобили и джипове, които могат да задоволят всякакви купувачи. Има както и за хора с малко пари, така и за по-заможни, но не чак до толкова, за да си закупят нов автомобил.

Източник: БТА