"Закон, който защитава правата на потребителите в България има и въз основа на него трябва да си търсим правата", коментира бившият еврокомисар за защита правата на потребителите Меглена Кунева по повод многобройните оплаквания на абонатите на мобилни оператори. По думите на Кунева законът се адаптира към директивата за нелоялните търговски практики - не може да се обещае нещо, което всъщност не е така.

"Трябва да има достатъчно ясна реклама. Има забрана да бъдат обвързвани потребителите с някакъв продукт, без те да знаят - например взимате заем от банка, но се оказва, че едновременно с това сте сключили застраховка живот, без да знаете това. Или както хората дадоха примера с мобилните оператори", каза Кунева. Тя бе категорична, че като потребители трябва да имаме достатъчно голяма информация и достатъчно яснота.

„В първия момент това ни се струва като общи приказки, но това всъщност е най-важното. И не само информация, а да разберем какво пише в тази информация. Едно от най-подвеждащите неща за потребителите е, че всъщност езикът е такъв, че ние не можем да разберем за какво става дума", коментира Меглена Кунева.

Кога търговците ще се научат да приемат рекламации?

„Хубав въпрос - тогава, когато ние започнем да ги сменяме, когато не са монополни услугите, когато открито кажеш какво е недоволството чрез мрежата или медиите", каза бившият еврокомисар. По думите й, ако открито се обяви недоволството към конкретен мобилен оператор с името му по медиите, то операторът ще се замисли следващия път, когато предлага подвеждащи услуги.

Това наистина е монополен пазар. Фактът, че няма много голям брой оператори, които предлагат такава услуга означава, че имаме нужда от регулиране на този пазар и неговото много добро следене, каза Кунева. Според нея Комисията за защита на потребителите трябва да провери общите условия на операторите и дали има подвеждащи текстове, за да бъдат премахнати.

"Ние не се възползваме от алтернативните начини за решаване на спор. Най-лошото е, ако операторът не се яви при такъв опит", каза Кунева. Тя посочи, че дори в Румъния има наложени глоби за милиони на мобилен оператор заради нелоялни търговски практики и обещани услуги, които не се случват.

В България има най-малко доверие към институциите, включително и по отношение на пазара. А пазарът без доверие не може да функционира. Това е много тежка присъда. Във Великобритания 80% от хората смятат, че получават това, което са очаквали, имат доверие към търговците. У нас този процент е 25%", посочи Кунева. По думите й глоба може да се наложи във всички случаи, в които Комисията за защита на потребителите или Комисията за защита на конкуренцията установи нарушение.

Комисията за регулиране на съобщенията обаче е всъщност органът, който прилага Закона за съобщенията. Когато се налага глоба на оператора обаче, няма как да бъдат върнати парите на пострадалия потребител.

Кунева е категорично против промяната в НПК, който извива, според нея ръцете на потребителите. Според новите текстове при колективни искове, прагът за таксата върху иска е токова голям, че потребителите няма как да съберат парите.

Над 1000 сигнала са подадени в Комисията за регулиране на съобщенията. Всяка четвърта проверка установява нарушения, съобщи и Веселин Божков, председател на комисията, след като днешният Световен ден на потребителя у нас бе ориентиран към потребителите на мобилни услуги.

„Най-честите нарушения са, че се опитват с нелоялни методи да излъжат потребителите - да продължават договорите, без хората да имат желание, доста са разнообразни в своите практики", каза Божков. Глобите са от 10 хиляди до 100 хиляди лева. При този голям брои нарушения, ще дисциплинираме операторите, обеща Божков. Той съобщи, че приемната ще отваря врати всеки понеделник от 15:30 до 17:30 ч.

Източник: бТВ