Над 300 000 коли ще бъдат внесени в България до края на годината. До този извод стигат фирмите вносители на автомобили у нас. Според статистиката само за първите шест месеца през границата в страната ни вече са внесени над 150 000 возила.

След приемането на страната ни в ЕС падна изискването за преминаване през митница за коли, които идват от страни в съюза. За това те направо биват регистрирани в пунктове на КАТ.

С членството на страната ни в Европейския съюз и с публикуването на измененията на две наредби на Министерството на транспорта от 1 януари влезе в сила изискването фабрично новите автомобили, които се регистрират у нас, да отговарят на показателите на определена екологична категория.

От 1 юли т. г. при регистрация на нов автомобил се изисква документ за екологична категория Е-4. Предвиден беше гратисен период от шест месеца, през който при определени условия се допускаха за регистрация автомобили с показатели на екологична категория Е-3. Затова всеки, който си купува нова кола, трябва да изисква от продавача документ, че тя притежава екологична категория 4, доказващ, че тя отделя много малки количества вредни газове.

Близо една трета от автомобилите, дошли предимно от Западна Европа, минават през столичния КАТ за регистрация. Това е и една от причините за опашките пред гишетата. 700-800 коли на ден вписват служителите на КАТ в София. За да се преодолее хаосът в салона с гишетата, където се подават документи, МВР внедри система за контролиране на опашките.

Машинки, подобни на тези в банките, дават номер на всеки чакащ, а на светлинно табло се изписва поредният номер. Повечето гишета вече извършват комплексни услуги и по този начин се избягва изнервящото подреждане на дълга опашка за определен вид услуга само пред едно или две работещи гишета.

Фирмите вносители отбелязват, че има ръст при вноса както на употребяваните, така и на новите автомобили. Колите втора ръка са почти 50 на сто повече, а новите - 30 на сто.

Статистиката сочи, че сериозен бум във вноса на употребявани автомобили е имало през първите четири месеца на годината. Близо 80 на сто от колите, които са внесени през 2007 г. у нас, са на частни лица. Схемата за внос на автомобил на име на инвалид вече е остаряла, коментират експерти.

Все по-често за вноса на коли се използва схема, при която возилото се доставя от физическо лице, а не от фирма. У нас вносителят не представя реалния договор за продажба, а фиктивен документ, в който е отбелязана силно занижена цена на автомобила. Така той си спестява данъците и таксите, които трябва да постъпват в бюджета.

Прилагането на тази схема, според фирмите и асоциациите, които внасят автомобили, се разраства особено след влизането на България в ЕС. Така на практика фирмите вносители нямат почти никаква изгода от внос на коли по легалния начин, тъй като при него цената на автомобила е по-висока в сравнение с предлаганата от физически лица.