През 2008 г. КЗК образува производство по повод серия коментари в пресата и други средства за масово осведомяване, както и сигнали и искания от различи стопански, политически и други субекти относно наблюдаваното в страната увеличение на цените на горивата през първата половина на 2008 г.

Сигналите съдържаха твърдения, че цените на горивата в България са по-високи от страните членки на ЕС, а цените на дребно на бензиностанциите са еднакви, което е следствие на картелни споразумения на пазара на горива. Тъй като в сигналите не се съдържаха конкретни доказателства, КЗК предприе проучване на търговските практики на участниците на пазара, като изиска пълна информация относно цените, маркетинга и договорите от ответните страни по производството, сдружение Българска петролна и газова асоциация и членовете й 17 петролни и газови компании.

В анализите си КЗК също използва данните от Петролния бюлетин на Главна дирекция "Енергетика" на Европейската комисия (ЕК) за седмичните цени, ДДС и акциз на дизелово гориво и бензин в страните членки и анализа на ЕК „Как да посрещнем предизвикателството на по-високите цени на горивата (Facing the challenge of higher oil prices), според който рязкото покачване на цените на горивата е вследствие на комплексно въздействие на факторите търсене и предлагане.

Въз основа на събраната информация, разширената технико-икономическа експертиза и направения икономически и правен анализ за периода 2005 - юни месец на 2008 г., КЗК установи, че средните продажни цени на автомобилните горива са по-ниски от същите в страните членки на ЕС.

Например, нетните цени на едро за 1 000 л (без акциз и ДДС) дизелово гориво са най-ниски в България за 2008 г., спрямо всички нови страни членки. Изключение прави седмицата от 25 февруари и 19 май, където цената е по-висока от тази в Словения. В края на периода цената на едро в България достига равнището и се изравнява с цените в останалите страни.

При сравняване на цените на едро на горивата в България със средните цени в Европа на 15 и Европа на 27, отново се потвърждава извода, че цените в България са най-ниски за изследвания период, като разликата се движи от 100 до 200 евро на 1 000 литра спрямо средните цени.

Значително влияние, 40-50 % върху размера на цените, оказва стойността на акциза и ДДС. Стойностите на акциза и ДДС за България са по-високи от тези в редица страни, като например Кипър, Гърция, Испания, Литва, Латвия и др.

Пазарът на дребно е с ясно очертана олигополна структура. Първите четири предприятия Лукойл България, Петрол, ОМВ и Шел притежават общ пазарен дял над 80% както на база приходи от продажби, така и на база брой бензиностанции. Пазарът се характеризира с ценова прозрачност, уеднаквени цени на дребно и сходна динамика на цените за изследвания период.

Рязкото покачване на цените на дизела и бензина през изследвания период е в паралел с ръста на цените на суровия петрол.

От анализа на цените на дребно на основните вериги бензиностанции се установи сходство на цените и еднакъв тренд на изменение на цената за периода. Следвайки практиката на Европейската Комисия и Съда на Европейската Общност, КЗК прие, че наличието на ценови паралелизъм на пазара на горива на дребно, с изразена олигополна структура, не е достатъчно доказателство, за да се установи наличие на картелно споразумение на пазара.

Писмени или други косвени доказателства за осъществени срещи, договорки и споразумения за поддържане на еднакви цени не бяха открити или представени от нито един участник на пазара или заинтересована страна.

Своето заключение за липса на доказателства за злоупотреба с господстващо положение Комисията направи след като оцени разликата между производствената стойност и продажната цена на отделните видове автомобилни горива, произвеждани от рафинерията. Според показателите маржът на печалба на Лукойл Нефтохим Бургас АД за периода 2005 г. - май 2008 г. не е необосновано висок по смисъла на чл. 18 от ЗЗК (отм.).

Комисията също така отчете технологията на верижно свързаното производство на автомобилните горива и относително неизменното съотношение между различните видове горива, които се получават при преработката на единица суровина (суров петрол).

КЗК наред с това анализира механизма на определяне продажната цена на автомобилните горива, използван от Лукойл Нефтохим Бургас АД и установи, че цените, по които рафинерията продава продуктите си, се определят на база международните котировки на Platt's European MarketScan. Бюлетинът Platt's European MarketScan се изготвя и публикува от компанията McGraw-Hill Company чрез усредняване на стойностите на изтъргуваните за конкретния ден горива. От бюлетина е видно, че ценовата динамика на готовата продукция на Лукойл Нефтохим Бургас АД следва динамиката на цените на международните пазари.

На следващо място Комисията оцени компонентите формиращи цената, по която Лукойл България ЕООД продава автомобилните горива в страната - цената на закупуване, транспортните разходи, оперативните разходи и печалбата.

Констатациите на КЗК се базират на експертното заключение на извършената за целта технико-икономическа експертиза.