Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов разясни правата на погребитерите във връзка с основните проблеми при полет със самолет, който е най-предпочитаният транспорт за придвижване при пътуванията по Коледа и Нова година.

Съгласно изнесената от бранша информация, над 540 000 българи ще посрещнат предстоящите празници в различни хотели.

По bTV Димитър Маргаритов обясни, че при закъснение на полет над 3 часа пасажерите имат право на обезщетение в зависимост от разстоянието между точката на излитане и тази на кацане. Например, до 1500 км продължителност на полета обезщетението може да е до 250 евро.

При полет от 1500 до 3500 км разстояние в рамките на Европейския съюз пътниците могат да получат обезщетение до 400 евро. До 600 евро пък може да достигне паричната компенсация за закъснение при пътуване над 3500 км извън ЕС.

Председателят на КЗП каза още, че ако самолетът не излети до 5 часа, потребителите имат право да се откажат от пътуването, а авиокомпанията да им възстанови в 7-дневен срок средствата за платените билети.

„Ако решат да изберат премаршутиране с варианти, предложени от превозвача, имат право на настаняване в хотел, пълната информация през кои точки ще бъде пътуването, колко време ще отнеме и т.н.”, добави той.

„При повреден куфар имаме право на рекламация за това, че авиокомпанията не се отнесла с необходимата грижа към багажа, който е бил предоставен за транспортиране. Веднага след пристигането, когато видим, че багажът ни е пострадал, в отдел „Рекламации” се попълва протокол. Добре е да предоставим документи, които показват стойността на куфара, когато е бил закупен или линк към сайт с цени, за да има база за изчисление на обезщетението”, обясни още председателят на КЗП.

Маргаритов коментира и изчисленията, според които средните цени за настаняването по празниците в чужбина ще са два пъти по-високи от тези в България: „Данните за средностатистическите цени на туристическите пакети за Коледа и Нова година показват, че посрещането на празниците извън дома ще бъде два пъти по-скъпо в чужбина, отколкото в България.

Не съм сигурен, че навсякъде, особено в южната част на Европа, където преимуществено ще се ориентират българите, предложеното качество ще бъде два пъти по-високо. Така че си заслужава човек да помисли дали в България няма да получи едно златно сечение между цена и качество.”

Според него не следва да бъдат пренебрегвани като дестинации и местата в Северния и Северозападния регион на България, където има курорти с минерални извори и места за културен туризъм. Затова той прикани потребителите да помислят и не непременно да изберат примамливите оферти за екзотични дестинации.

В края на разговора Маргаритов напомни, че в случай на възникнал казус, който не е намерил решение в комуникация с авиокомпанията или мястото за настаняване зад граница, потребителите могат да потърсят съдействие от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център.

При проблеми с български търговци, хората да се обръщат към комисията.