КЗП с 11 000 проверки, съставила е близо 800 акта

443
КЗП с 11 000 проверки, съставила е близо 800 акта

© Pixabay

От началото на месец септември Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще осъществява засилен мониторинг върху пазара на стоките и услугите, свързани с подготовката за новата учебна година.

Други акценти в работата на КЗП през есента ще бъдат анализът на общите условия на застрахователните дружества, банките и финансовите институции, както и съобщенията за намаления преди празниците и подготовката за зимния туристически сезон. Това съобщи на пресконференция днес в БТА ръководството на институцията.

От началото на май до края на август КЗП е извършила около 11 000 проверки в туристически и търговски обекти, като е съставила близо 800 акта, съобщи председателят на Димитър Маргаритов. Те са свързани, както с административни нарушения, така и с нелоялни търговски практики.

Най-честите нарушения в туристическите обекти (хотели, ресторанти) са заради непредоставяне на услуги, за които търговецът е поел ангажимент, или пък туристическите услуги не са отговаряли на степента на категоризация на обекта.

Въпреки че пазарът не е изчистен от нарушения и проблеми, като цяло туристическият сезон преминава спокойно, обобщи Маргаритов. Той отчете и че през лятото инспекторите на КЗП са взели проби от 35 броя алкохолни напитки, като в 5 от случаите има отклонения от стандарта.

Става дума за разреждане на питиетата или за несъответствие, свързано с техния физико-химичен състав, но не представляват риск за живота и здравето на потребителите.

Забранени са 54 нелоялни практики, предимно свързани с обявяването и прилагането на цените или липса в търговския обект на рекламирани в брошури артикули при провеждане на кампании за намаления и промоции.

Контролният орган е пресякъл некоректни практики също в сферата на телекомуникациите и на туризма, където е имало опити за подвеждане относно вида и категорията на туристически обекти, а при наем на плажни принадлежности потребителят е принуден да заплати няколко услуги без възможност за избор само на желаната от него, каза Константин Райков, член на КЗП.  

„Броят на забранените от КЗП нелоялни практики в последните години нараства, но това не трябва да създава впечатлението, че пазарът е залят от такива, а по-скоро контролният орган е станал по-активен при разкриването и забраната им. Около 25% от анкетираните български потребители посочват, че са се натъквали на нелоялни практики.

Същевременно почти половината от българските граждани познават своите права и са склонни да реагират при опит за нарушаването им, допълни Маргаритов, като се позова на излязло през юли проучване на Европейската комисия върху индекса за условията на потребителите. „В много случаи търговците обжалват нашите произнасяния.

Статистиката за последните четири месеца обаче сочи, че от 24 решения на Върховния административен съд 22 са в полза на КЗП. От около десет първоинстанционни всички в наша полза”, обясни Маргаритов на въпрос на журналист за ефекта от заповедите на контролния орган за забрана на нелоялни търговски практики.

Влезлите в сила решения за констатирани и забранени нелоялни търговски практики се публикуват в регистър на интернет страницата на КЗП. Налични са данни за основните им белези и за търговците, които ги осъществяват.

Всеки може да се запознае с тях, да направи своите изводи, да съобрази потребителското си поведение, а ако е претърпял вреди от някоя от тези практики, да предяви претенции за обезщетение към съответния търговец по общия ред в съда. Комисията извършва последващи проверки и при повторно нарушение санкцията достига до 50 000 лв.

Анализирани са 22 договора с общи условия на небанкови финансови институции, туроператори, онлайн търговци, агенции за недвижими имоти, пощенски оператори, електронни съобщителни услуги, застрахователни компании и др. 86 от клаузите са определени като неравноправни. На дружествата са изпратени препоръки за промяна или отстраняване на уговорките, които създават неравновесие между правата и задълженията на двете стани по договора.

Извършени са и над 480 проверки на електронни магазини, като са съставени 74 акта. Сред нарушенията са липса на информация за правото на отказ от покупката в 14-дневния срок, препятстване правото на отказ на потребителя в 14-дневния срок и отсъствие на информация за възможността за алтернативно решаване на спорове, съобщи още Райков.

По темата безопасност Комисията е осъществила над 1175 инспекции, в резултат на които са съставени 65 акта за нарушения и са забранени около 25 вида опасни сезонни стоки и една услуга, съобщи Константин Арабаджиев, член на КЗП. Той каза още, че в периода май-август в КЗП са постъпили над 6000 жалби и сигнали, свързани с качеството на стоките и с условията на предоставяне на услуги.

Във връзка с тях са извършени 2500 инспекции и са 280 съставени акта. 62% от жалбите са решени в полза на гражданите. Над 120 туристи са се възползвали от разкритите за летния сезон виртуални приемни на КЗП. Обажданията са най-вече за консултации, но и за сигнали за неработещи климатици, лоши хигиенни условия и храна, по-ниско качество на обслужване от договореното. 

Жалбите и запитванията, получени в Европейски потребителски център България през от май до края на август, са се увеличили с около 42% спрямо същия период за 2016 г. От тях най-много са за проблеми, свързани с транспорта (основно закъснели или отложени полети, загубен или забавен багаж).

„Увеличеният брой на жалбите при нас е свързан с факта, че ставаме все по-популярни и се обръщат към нас, за да им помогнем. В европейски мащаб се наблюдава тенденция все повече хора да пазаруват онлайн, включително и през граница - купуват се не само стоки, но и услуги като пътувания и почивки“, коментира Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България. Той разказа и за последните сигнали, получени в центъра, свързани с онлайн платформа за резервации на хотели.

Потребителите твърдят, че правят резервация, като срещу нея получават право за безплатен вход за различни атракции. После обаче търговецът променя условията, част от безплатните забележителности се изключват или се налага лимит при ползването им.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg