Избирайте магазините, от които пазарувате, съветват от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Те бяха сезирани за недобро отношение към клиенти в магазин от голяма верига в столицата.

По време на Коледните и Новогодишните празници потребители се сблъскали с проблем - накарани са да платят щетите за стоки, счупени от тях по невнимание. Правилото в този случай е да се заплаща за счупеното.

Трошливата стока обаче е наредена възможно най-близо до клиентите, но в същото време и на най-рисковото място. Рафтовете са запълнени със стъклария и порцелан. По средата на коридорите, между рафтовете, също са струпани планини от чаши и чинии. Вероятността да се събори по невнимание нещо е огромна, особено когато наоколо има деца.

А пазаруването освен, че вече не е удоволствие, заради малкото пространство и тълпите, се превръща в проблем, защото може да се наложи да платите за нещо счупено и ненужно.

КЗП не може да вземе отношение по случая, тъй като визираните обществени отношения не са регламентирани в нормативните актове, по които комисията има правомощия, коментираха от комисията за практиката на магазините в тези случаи и за законовата регламентация на проблема.

Законодателството не предвижда възможност административните органи да могат да се произнасят и да предприемат мерки за въздействие върху политиката на търговските дружества, стопанисващи и експлоатиращи търговски обекти, добавиха оттам.

По думите им, законът защитавал разумния и внимателен, средноинформиран потребител, "притежаващ критично отношение към информацията, която му се предоставя, проучил е пазара и е избрал видимо надежден и коректен търговец".

Експертите смятат, че "за разрешаването на проблема би следвало потребителите да посещават други търговски обекти, които имат по-добри търговски практики, проявяват необходимото внимание, имат добри принципи на равнопоставеност към клиентите, по-либерални правила в случай на неумишлено причиняване на щети и упражняване на потребителското право на избор.

Източник: БТА