Вярваме в инвестиционния климат в България и се надяваме всяка година да откриваме между три и пет наши обекта в нови градове, а във вече съществуващите на картата на Lidl населени места да увеличим присъствието си. Това каза пред Profit.bg Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България“. Миналия петък търговската верига откри втората си логистична база у нас, която ще обслужва Източна България.

Разкажете ни повече подробности за логистичния център на „Лидл България“ в с. Кабиле – кога започна изграждането му, каква е стойността на инвестицията, колко нови работни места се създават?

Изграждането на логистичната база започна на 3 септември 2015 г., а днес тя е напълно завършена с капацитет от 40%. Следващите 60% ще дойдат буквално в предстоящите три дни.

Така че за по-малко от две години реализирахме този обект, който се простира на площ от над 200 000 кв. м, а самата сграда заема площ от 50 000 кв. м. Вложихме малко над 80 млн. лв. в обекта и с него откриваме около 150 нови работни места в региона.

Над 90% от заетите в логистичен център Кабиле са хора от селото, Ямбол, Сливен, Нова Загора. Част от персонала в административния отдел са жители на Бургас или живеят там и пътуват до логистичната база.

Инвестирахме няколко месеца - шест за една част от служителите и девет за останалата, за да ги обучим в логистичната ни база в с. Равно поле, до София. Така че работещите тук вече успешно са преминали през обучение в първата ни логистична база в с.Равно поле, която занапред ще обслужва Западна България.

Какви съоръжения има в новия комплекс?

Логистичната база в село Кабиле е единствената в България и една от малкото в Европа, сертифицирани по стандарта BREEAM, ниво „Отлично“, по отношение на нейните екологични и енергийноефективни параметри. Тя е оборудвана със соларни панели и пълно LED осветление, така че използва 30% по-малко енергия от стандартните сгради.

Откъм вътрешноработни процеси имаме доста подобрения. Част от тях, например, са свързани с изключително модерен верижен конвейер за работа с боксовете, в които транспортираме пакетираното месо и пресни и охладени продукти. Площта на някои от темперираните сектори за плод и зеленчук, за шоколади е увеличена.

Интересно е да се знае, че базата е оборудвана със система за управление на цялата сграда, като датчици за дадените температури изпращат съобщения към техниците почти непрекъснато. Така ние сме абсолютно сигурни в спазването на охладителната верига, а това, в крайна сметка, е най-важното условие, за да гарантираме, че продуктите, които ежедневно доставяме в магазините, са не само качествени, но и ултра свежи.

Планирате ли изграждане на други подобни логистични центрове в България?

За момента категорично сме се фокусирали върху тези два логистични центъра - край София и в село Кабиле, тъй като спрямо развитието на цялата ни мрежа те носят достатъчно оптимизация в процесно отношение, така че да бъдем много по-ефективни. Новият логистичен център дава възможност да скъсим и транспортните пътища до всеки отделен магазин.

Представете си как се пътува от София до Силистра или от София до Варна? Но сега задачата ще бъде далеч по-лесна. Това ще се отрази сериозно върху начина на снабдяване на магазините, което означава по-качествени и свежи продукти за хората.

Имате ли планове за други големи инвестиции в близко бъдеще?

Определено продължаваме с експанзията си. Вярваме в инвестиционния климат в България и се надяваме всяка година между три и пет нови наши обекта да заработят в нови за нас градове, както и да увеличим присъствието си във вече съществуващи населени места на картата на Lidl.

Със сигурност можем да кажем, че София и Черноморието са по-интересните географски части на страната, но има и редица други места, които заслужават все по-голямо внимание. Местната политика допринася много за това да се развива работодателската структура, а оттам и покупателната способност. Тогава, разбира се, има място и за търговията като бранш.

„Лидл“ присъства вече седем години в България, как бихте оценили развитието на компанията за този период?

Определено го оценявам като много добро, но и ни предстои още много работа. Присъстваме в 45 града с 85 магазина. Имаме самочувствието, че сме спечелили доверието на едни, в добрия смисъл на думата, претенциозни клиенти.

Това са хора, които разбират от добра храна и оценяват грижата за качествените продукти, и то в едно много добро съотношение като цена. Стоим много добре като работодател и инвеститор и както виждате, не спираме със своята дейност, и то по устойчив начин, като държим сметка и за интересите на местните общности.

Село Кабиле, например, получи 7 км газопровод. Добавяме към това и множеството изградени детски и спортни площадки от Lidl. В други общини, в които присъстваме, нашата мисъл излиза извън преките области на „Лидл България“. Стартирахме и реализираме много добри инициативи в посока корпоративна социална отговорност - нещо, което младата публика и активните граждани на страната оценяват.

Такъв добър пример e нашата най-голяма социално отговорна инициатива „Ти и Lidl за по-добър живот“, в рамките на която, с помощта на неправителствени организации, техните идеи и проекти, надминахме дори нашите очаквания. Между 1 май и 25 юни тази година над 400 проекта са кандидатствали по тази наша програма.

Естествено, много важен е и броят на клиентите. Те се увеличават в нашите магазини, оттам растат и приходите. Имаме растеж от 15% през 2016 спрямо 2015 г. Дори само тези факти са достатъчни, за да сме доволни от начина, по който се развива нашата компания, благодарение на изключително системните и отдадени усилия на целия екип.