Държавната компания "Автомагистрали" ЕАД, която ще изгражда новите 134.14 км от магистрала "Хемус", разширява наличната си строителна и транспортна техника с 20 тежкотоварни автомобила и 11 тежки строителни машини, съобщават от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Новото оборудване включва булдозери, колесни и верижни багери, челни товарачи и валяци. Сред най-впечатляващите машини е 40-тонният булдозер, разработен в Япония. „Той е толкова мощен, че може да прегази танк. Не му отстъпват по сила и новите верижни багери с тегло 36 т. и 22 т. Кофата на такъв багер „яде“ скалата като пясък“, казва главният инженер на фирмата Евгени Генчев.

Очаква се новата техника, да улесни и ускори работата по новото трасе на "Хемус", тъй като скалната маса, пръстта и асфалтът на този тежък участък ще бъдат милиони кубични метри.

За покупката се използват средства на "Автомагистрали" ЕАД. Отпуснатите от правителството 1.12 млрд. лв. без ДДС за изграждане на новите 134.14 км са по сметка на МРРБ в Българската народна банка и от тях не може да се плаща авансово, а само срещу свършена работа.

Новото оборудване подсилва съществуващия машинен парк на "Автомагистрали" ЕАД.

Гордостта на компанията е машината на "Крамер", която се използва за ремонт, поддръжка и изграждане на виадукти и мостови съоръжения и е единствена в България. Обслужва се от специален екип, а работата й на ден осигуряа близо 2000 лв. приход за компанията, тъй като се отдава под наем на частните строителни фирми.

"Автомагистрали" ЕАД планира да купи и високотехнологична лазерна технология, с която може да се контролира строителството от въздуха. Тя ще улесни значително и процеса на проектиране и ще съкрати времето, необходимо за неговото извършване.

Изграждането на новите 134.14 км от "Хемус" бяха възложени на "Автомагистрали" ЕАД през декември 2018 г. от Агенция "Пътна инфраструктура" с договор по т.нар. "ин хаус" процедура, предвидена в Закона за обществените

Очаква се строителството на новия участък да започне през пролетта на 2019 година.