След краткото представяне и последните новини около автомагистралите „Тракия", „Хемус", „Марица" и „Черно море", дойде ред на следващата магистрала според номерацията - А5 „Люлин".

Магистрала А5 „Люлин"

Автомагистрала „Люлин" е най-късият аутобан в страната. Дължината на скоростното трасе е едва 20-ина км, но за сметка на това досега няма нито един километър от нея пуснат в експлоатация. Едва ли някой си е представял в началото, когато започва изграждането на най-късата магистрала в страната, че тя може да се превърне в източник на сериозни проблеми!

По проект трасето на бъдещата А5 „Люлин" ще свързва Софийски околовръстен път с пътен възел "Даскалово" при Перник, където ще се направи връзка с бъдещата магистрала „Струма". Както вече бе посочено трасето е проектирано с дължина около 20 км, по направление на Общоевропейски Транспортен коридор № IV в частта му "Видин - София - Кулата".

Построяването на автомагистралата ще улесни движението на хора, стоки и услуги по коридор №4 и в югозападната част на София, с което значително ще намалее натовареността в столицата. С новата автомагистрала част от движението ще се изнесе извън Владайското дефиле. Това ще улесни пътуването от София към Перник през квартал "Княжево" в столицата.

Отразявайки планинския терен в обхвата на разработения проект са включени значителен брой съоръжения: три броя тунели по открит способ с обща дължина 1 260 м, 26 броя мостове и виадукти с обща дължина 6 000 м, 3 броя пътни възли, укрепителни стени с обща дължина от 2 762 м.

Бюджетът на проекта е 148.45 млн. евро по информация на Национална агенция „Пътна инфраструктура" (НАПИ). В основна част (75%) средствата са осигурени по линия на ИСПА, като останалите 25% се финансират от републиканския бюджет.

Изпълнител на проекта е турското сдружение Мапа - Ченгиз. Като начало на работите по изграждането на магистралата се сочи 29 декември 2006 г., но първата копка на обекта е направена от министър-председателя на България Сергей Станишев в края на януари 2007 г.

Изпълнението на проекта трябваше да продължи 36 месеца, плюс 12 месеца гаранционен период. Впоследствие срокът на изпълнение е удължен със 123 дни - до 30 април 2010 г. По последна информация за крайни срокове едва ли може да се говори предвид редица проблеми - спряно еврофинансиране и пресичане на трасето с големи далекопроводи.

По информация на НАПИ към момента са изпълнени 20% от строителните работи, като през тази година предстои пускането в експлоатация на първите 5 км. от магистралата.

В средата на миналата година в. „Строителство Градът" съобщиха, че до края на 2008 г. трябва да бъде напълно завършен участъкът от автомагистралата от Софийския околовръстен път до село Мало Бучино. Оттам допълват, че през оставащите месеци до крайния срок на изпълнението се преминава на денонощен режим на работа - 7x24. Разходите за денонощния труд в събота и неделя на Инженера се поемат от фонд "Републиканска пътна инфраструктура", а тези за работата извън редовните смени през седмицата от Мапа - Ченгиз.

През август обаче става ясно, че ЕК преустановява плащанията по проекта "Магистрала Люлин - Околовръстно шосе на София до разклона за Даскалово".

В края на миналата година министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви, че е оптимист за изграждането на А5 „Люлин". „Бъдещето на проекта зависи от решението на Европейската комисия на 23 ноември за деблокиране на евросубсидиите за изграждане на пътища в България чрез НАПИ", припомни тогава министърът.

За да се ускори сериозното изоставане от график от изпълнителя Мапа - Ченгиз заявиха през ноември, че ще назначат български подизпълнител (впоследствие се заговори за три български компании, без да се споменават техните имена). Влияние върху забавянето на проекта имат както блокираните средства по ИСПА и опасенията за провал на изграждането на магистралата поради изтичането на срока на действие на програмата през 2010 г., но и поради пресичанията на трасето с инженерни мрежи - газопроводи, водопроводи и електропроводи.

Заместник-министърът на транспорта Весела Господинова съобщи пред БНР в края на 2008 г., че се очаква в началото на 2009 г. ЕК да реши дали ще възстанови спрените плащания по ИСПА. Тя припомним, че от края на октомври Министерството на транспорта пое от Националната агенция" Пътна инфраструктура" управлението на проекта А5 „Люлин".

Очаква се ЕК да реши за евентуално продължаване на строителството на автомагистрала "Люлин" до края на март. Това заяви през февруари заместник-министърът на финансите Димитър Ивановски. По негова информация общият размер на усвоените пари за аутобана в края на миналата година са 20 процента от общия проект, който възлиза на 150 млн. евро.

Вчера министърът на регионалното развитие Асен Гагузов обяви, че очаква най-късно до месец дейността на НАПИ да бъде изцяло разблокирана. Той уточни още, че от приоритетните обекти ще бъде разблокирана работата само по автомагистрала "Люлин".

Сн. НАПИ

Още по темата:

Магистралите в България - А1 „Тракия"

Магистралите в България - А2 „Хемус"

Магистралите в България - А3 „Марица"

Магистралите в България - А4 „Черно море"