Ще съдействаме да бъде постигнато споразумение между превозвачите и националните доставчици на услуги да бъде безплатно ползването на бордови устройства и GPS тракери, като разходите бъдат покрити от предвидените комисионни за услуги в рамките на 7%, които националните доставчици получават от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в интервю за БНТ.

Тол системата има техническа готовност да стартира от 1 март и да започне търговска експлоатация, посочи Аврамова. Проблем е готовността на превозвачите да се оборудват от 1 март с бордови устройства и GPS тракери. Транспортният бранш може да ползва GPS устройства, ако доставчикът им има договор с Национален доставчик на услуги. Това ще бъде синхронизирано в следващите дни, каза още Аврамова. Надявам се от 1 март превозвачите да бъдат коректни, защото са изпълнени всичките им желания. Министърът призова представителите на транспортния сектор да се мобилизират до 27 март и да работят с маршрутни карти, като се направи плавен преход към оборудване с бордови устройства.

Превозвачите посочиха своите проблеми, а ние лавираме между всякакви интереси – политически и икономически. Първо намалихме обхвата на тол системата, като оставихме само магистрали и първи клас пътища. Намалихме и тарифите. Стартираме системата на 1 март с най-ниските в Европа тол такси и много малък обхват – 3115 км пътища, подчерта Петя Аврамова.

Регионалният министър коментира, че най-мащабната реформа в пътния сектор за последните 20 години ще генерира повече приходи за пътищата на България. Те ще бъдат инвестирани в инфраструктура. Ще се реализира и по-справедлив модел на плащане при движение по републиканските пътища. В момента 2/3 от приходите от винетни такси са от леки автомобили, а само 1/3 – от тежкотоварния трафик, който руши най-много пътищата. От тол системата ще има и други ползи – засиленият контрол ще изсветли сивия сектор в бранша. Ще подпомогне и работата на МВР и Агенция „Митници“, защото тол системата ще има връзка с тях. Ще се установява и дали са претоварени камионите.

Аврамова коментира, че според бранша при тези параметри на системата ще се получат заложените в бюджета за 2020 г. приходи от 450 млн. лв. от тол такси. Според нас това няма да се постигне, затова сме си дали срок от 3 месеца да наблюдаваме постъпленията и ако не отговарят на заложените в бюджета, ще коригираме, допълни тя. Трябва да се намери баланс между обществения и частния икономически интерес.

Обхватът на винетната система в България не е променян от въвеждането ѝ, с изключение на добавените нови отсечки след изграждането им. Всички населени места, които изявиха желание да са без винетки, и досега са били в системата. Въведеният нов начин на контрол, който е по-мащабен, с камери, притесни хората. Излиза, че от 2005 г. са карали без винетки. 14 общини вече са подали искане за освобождаване на участъци от тази такса.

По отношение на ремонта на тунел „Витиня“ министърът обясни, че се изгражда нова облицовка, монтирани са анкери за укрепване, трябва да бъдат изградени и 2 пешеходни и един пътен преход между двете тръби. Очаква се всички системи и съоръжения да бъдат изградени до края на 2020 г.

Не сме се отказали от проекта за АМ „Струма“, работим по апликационната форма. През 2020 г. предварително ще изпълняваме мерки, предвидени в ОВОС на съществуващото трасе, каза още Аврамова.