Министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви днес, че целта, която страната ни стриктно ще следва през следващите години, е ефективното усвояване на фондовете на ЕС, предаде БТА.

Договорените инвестиции трябва да бъдат усвоени в максимална степен и по най-ефективния начин, което изисква сериозни усилия и последователни действия, посочи министърът пред участниците във форума "Икономическо партньорство ЕС-САЩ: честна и прозрачна бизнес среда в България".

Стратегическото географско положение на страната ни, предоставящо възможност за превръщането й в свързваща транспортна връзка между страните от Западна и Централна Европа,Близкия Изток, Западна и Средна Азия, както и наличието на пет транспортни коридора, които минават през нея, са ключов фактор за развитие на транспортния сектор в България, каза на форума Мутафчиев.

Като приоритетни ангажименти на Министерството на транспорта Петър Мутафчиев определи интегрирането на националната ни транспортна инфраструктура в европейската транспортна мрежа и подобряване на състоянието й по основните европейски направления. Тези приоритети изискват значителни инвестиции и за целта бяха изработени два основни документа - Стратегия за развитие на транспортната инфраструктура в България до 2015 г. -на стойност 4,712 млрд. евро, и Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. - на стойност 2,003 млрд. евро, каза министърът.

По думите му изпълнението на тези два документа ще направи транспортната система у нас устойчива, а придвижването на хора и товари по европейските коридори - бързо и безопасно.

Петър Мутафчиев отбеляза, че за сметка на малкия брой бенефициенти по ОП "Транспорт" /НК "Железопътна инфраструктура",фонд "Републиканска пътна инфраструктура", ИА "Проучване и поддържане на река Дунав", ИА "Морска администрация" и "Метрополитен" АД/, предвидените инфраструктурни проекти са широкомащабни, свързани с голям финансов ресурс и с преки ползи за всички български граждани.

За да се гарантира коректността на исканите средства за финансирането на проектите е постигната договореност с Министерството на финансите и с Инициативата на ЕК и ЕИБ - "Джаспърс", всички документи за кандидатстване да бъдат преглеждани и консултирани от експерти на Инициативата, информира Мутафчиев. Като цяло ОП "Транспорт" е започнала, но министерството трябва да ускори процедурите по подготовката на големите инфраструктурни проекти и търговете за изпълнителите им. Тези търгове без изключение се организират от бенефициентитена програмата, подчерта министърът.

Като добър пример в това отношение той посочи разширението на метрото в София, където до края на тази година се очаква сключване на договор за строителство.

"Основните принципи, които следваме при възлагането на обществените поръчки, са публичност, прозрачност, свобода и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на
дискриминация", каза Петър Мутафчиев. Той подчерта още, че в условията на ограничен финансов ресурс може да се прилага инструментът на публична-частното партньорство и на концесията.

Най-добре приложим у нас той е в развитието и модернизацията на жп-гарите и на други обекти от жп-инфраструктурата.Като проекти с национално значение министърът определи още модернизирането на гражданските летища и пристанищата.

Снимка:БГНЕС