Правителството прие проект на закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт и предлага на Народното събрание да го одобри, съобщиха от правителствената информационна служба. Законопроектът цели хармонизиране на националното с европейското законодателство, прието в областта на железопътния транспорт в последните години.

Част от допълненията са във връзка с изпълнение на задълженията на Република България, произтичащи от Регламент 1371/2007/ЕО за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт. Целта е да се гарантират правата на пътниците, използващи железопътен транспорт чрез въвеждане на ефективни, пропорционални и възпиращи санкции при нарушаване на разпоредбите на регламента.

Друга група изменения са резултат на обстоен анализ на европейското законодателство и се отнасят до изменение на въведени разпоредби за сертифициране на железопътните превозни средства съгласно разпоредбите на Директива 2008/57/ЕО относно оперативната съвместимост на железопътната система в рамките на Общността и Директива 2008/110/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2004/49/ЕО относно безопасността на железопътния транспорт в Общността.

Важна част от измененията целят прецизиране на уредбата за таксите, събирани от управителя на железопътната инфраструктура. Тези промени са необходими за постигане на пълно съответствие с разпоредбите на Директива 2001/14/ЕО за разпределяне капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътна инфраструктура и за сертифициране за безопасност.

Въвежда се правилото от Директива 2001/14/ЕО таксите да се определят от размера на разходите, произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга, като тези такси следва да покриват преките разходи на управителя за поддържане в експлоатационна годност на мрежата.

Липсата на тази разпоредба в закона е отчетено и от Европейската комисия като грешка на държавата ни, поради което е образувана процедура за нарушение спрямо България за грешки в прилагането на първия железопътен пакет, а именно: че с приходите от инфраструктурните такси се покриват разходи извън поддържането.