Никога не съм заявявал, че финансирането на АМ „Струма" ще бъде спряно или че строителството й ще бъде замразено за сметка на АМ „Тракия".Затова съм обезпокоен от политическото жонглиране, се казва в изявление на министъра на транспорта Петър Мутафчиев по повод появилите се спекулации по въпроса.

„Работата по проекта за строителството на АМ „Струма" продължава. Най-напреднала е подготовката на участък 1 (Долна Диканя - Дупница) и участък 4 (Кресна-Кулата), за които има техническа готовност. След като отчуждителните процедури приключат, може да се стартират търговете за избор на изпълнител за строителство. Имаме уверението на Национална агенция „Пътна инфраструктура", че това може да се случи до края на годината", заявява министърът.

НАПИ планира в следващите месеци да възложи проектирането на участък 2 на АМ „Струма" (Дупница - Благоевград). Целта е в края на 2010 г. да има проектна готовност и за този лот, а изграждането му да започне през 2011 г.

Заради сложността на трасето и многобройните тунели, строителството на Лот 3 - Кресненското дефиле, с Решение на Министерския съвет, е планирано за следващия програмен период. Това не означава, че работата по тази отсечка е спряна.

През този програмен период ще се извърши цялостната подготовка на участъка - допълнителни проучвания, технически проект, отчуждителни процедури, археология, за да може през следващия програмен период да започне реалното строителство.

Според направените разчети за строителството на Лотове 1,2 и 4 на АМ "Струма" ще са необходими общо 250 млн. евро при предварително планирани 600 млн. евро.

Включването на доизграждането на участъците от АМ "Тракия" в Оперативна програма „Транспорт" е мярка, с която се цели освободените 350 млн. евро да бъдат своевременно усвоени.

Предвид общото незадоволително състояние на пътната инфраструктура и липсата на цялостно завършени магистрали, считаме, че е задължително да се прилага гъвкав подход при определянето на проекти, готови да стартират в кратки срокове.

Политизирането на това решение показва дълбока некомпетентност, която граничи с политическа безотговорност. Броят на хората, живеещи в района на изграждането на АМ „Тракия", не е по-малък от този на хората, живеещи в района на строителството на АМ „Струма". Дори и в предизборна обстановка не е морално да се противопоставят съдбите на българските граждани или да се степенуват по важност, допълва министърът.

Снимка: БГНЕС