Максималната цена на таксиметровите услуги в София и големите градове би трябвало да е до 1.30 лева на километър, обяви преди дни транспортният министър Александър Цветков. Цената е калкулирана при максимални разходи на таксиметровите фирми, каза министърът. Той отбеляза, че тази цена е подходяща за големите градове. В по-малък град, където пробегът е по-малък, цената може да бъде и по-висока, посочи той и допълни, че там таванът може да достигне и до 2 лв.

Александър Цветков бе категоричен, че таксиметровите шофьори не могат да сложат цена на минута, защото в наредбата има цена само на километър. Опасност от измами обаче винаги има. Сред тях е определяне на цена без включване на апарат, например. В новия закон има санкция - отнемане на разрешително, предупреди транспортният министър.

В срок от три месеца всяка община трябва да определи таван на цените на таксиметровите услуги, посочи той. По думите му, има изработена методика, с която може да им се помогне. Всяка община, която има проблем в тази област, може да се обърне към министерството, каза Цветков.

Тези, които карат на 10 лева са най-изрядни и не правят нищо незаконно .При въвеждане на таван в цените обаче те ще трябва да се съобразяват с него. Цената от 1,30 лв. е подходяща за по-големите градове, където е възможен по-голям пробег.

Цена от 70-80 стотинки е реалистична тарифа към момента смята министърът и съобщи, че са предвидени проверки "под прикритие" в таксита. Целта на този таван и другите санкции в закона е да се озаптят таксиметровите шофьори и те да започнат да уважават клиентите си, допълни той.

Емил Игнатов - директор на една от големите столични таксиметрови фирми разказа, че най-големите компании в София са били поканени от Любомир Христов в Столична община. Спряхме се на варианта цената да бъде 70% от най-масовото гориво - бензин А-95. Казано в цифри това е 1.70 лв., обясни Игнатов.

Цените в София не са се вдигали от 2006 г., посочи той. Нека някой ми покаже нещо, което да не е повишило цената си за това време. Ще има покачване в тарифите на такситата и то ще е до 15 стотинки, обяви той. Има хора, които явно возят с изтребители и затова искат 6 лева на километър Ако не бяха двамата господа от Еврокомисията, които платиха за такси от летището до центъра 120-130 лева, може би никога нямаше да се стигне до тази дискусия. Нашето предложение е напълно реално, коментира Емил Игнатов. Призовавам общините да не се подават на натиск.

Тези, които возят на завишени цени, те возят така или иначе над тавана. Нека този таван да бъде реалистичен, коментира министърът.

След като новия закон излезе в Държавен вестник, най-вероятно в петък, тръгват масови проверки за нелегалните превозвачи, обяви министърът. Законът предвижда спиране от движение на момента, обясни Цветков. Механизмът на залавяне на подобни шофьори не е толкова труден. Това е оръжието срещу черния пазар, коментира той.

Спират се от движение директно. Сваля му се предната регистрационна табела и се приключва въпросът. Той не се подчинява на никакви правила, които важат за всички транспортни фирми. Черният пазар буквално задушава легалните превозвачи, заяви транспортният министър.

Смятам, че това явление е много негативно за икономиката. Една промяна в закона е прекалено важна, а досега не е имало подобна. Надявам се до дни, след като законът влезе в сила, вече да има резултати от него, обяви Цветков.

Намаление на състава в БДЖ ще има, каза Александър Цветков и обясни, че това не е равносилно на съкращение, защото предстои редица хора да бъдат пенсионирани. Позицията, която ГЕРБ е изразила, продължава да бъде в сила. И след изборите ГЕРБ няма да се коалира с ДПС, категоричен бе министърът на транспорта.

Източник: бТВ