1604 нарушения са извършени от водачи на индивидуални електрически превозни средства, по-известни у нас с разговорното наименование тротинетки, за периода от 7 юли 2020 до 16 юни 2022 г., информира БГНЕС.

За посочения период са издадени 1342 фиша за налагане на глоби и 262 наказателни постановления, с които са наложени глоби, според данни на вътрешното министерство.

През последните месеци българското общество бе разбунено от няколко случая на управление на тротинетки с висока скорост по едни от най-натоварените пътни артерии в столицата. Абсолютно забранено е тяхното движение по пътища и улици, където максимално позволената скорост е над 50 км/ч.

За сметка на това те могат да се управляват напълно свободно по обособените велоалеи. При липсата им се ползва възможно най-дясната граница на платното за движение.

Максимално допустимата скорост, която може да развие водачът на една тротинетка, е 25 км/ч. Забранено е превозването на други лица.

Жена почина, след като бе блъсната от електрически скутер в ПарижИнцидент възобнови споровете около електрическите скутери във френската столица, където има опасения относно здравето на пешеходците.

Минималната възраст на водача на индивидуално електрическо превозно средство е 16 години – по велоалеи и пътища/улици с максимална скорост до 50 км/ч. За управление на електрическа тротинетка само по велосипедни алеи са необходими минимум навършени 14 години.

Пропуски в законодателството, обаче, правят възможно нарушаването на досегашните разпоредби. Първата електрическа тротинетка, внесена и официално пусната за продажба в страната, бе през 2019 г., като тя имаше фабрично ограничение от производителя да вдига до 25 км./ч., тежестта й е около 12 кг., а цената - вече около 1000 лв.

Заради много случаи на пострадали пешеходци законодателите се активизираха и въведоха забрана за движение със скорост над 25 км./ч., но бърз поглед по социалните мрежи показва, че дори сам човек може да "хакне" софтуера на тротинетката и тя спокойно да вдига дори 50 км./ч. При наскоро нашумелия наскоро случай на придвижване с тротинетка със 120 км. ч. става въпрос за нов модел електрическа тротинетка, чиито параметри и възможности също би трябвало да попадат под разпоредбите на законодателството у нас - тук вече става въпрос за мощно моторно превозно, развиващо до 150 км./ч., което би трябвало да се регистрира в КАТ-Пътна полиция по надлежния ред, а за карането му би трябвало да се изисква категория М.

Абсолютно забранено е и управлението на тротинетки без каски и светлоотразителни жилетки