Данните от извършените проверки на Сметна палата показват, че в между 70 и 85% от провежданите обществени поръчки са открити нарушения, като най-често те са свързани с опит за манипулиране на самата поръчка, пише БГНЕС.

През последните четири години при извършени от експертите на Сметна палата проверки на 5500 процедури за възлагане на обществени поръчки на обща стойност 5 млрд. лв. са констатирали административни нарушения в над 60% от случаите.

Данните бяха изнесени днес от членовете на работната група към Центъра за национално сътрудничество на Института за правни анализи и изследвания. Те са анализирали установената през последните четири години от Сметна палата и Агенцията за държавна финансова инспекция негативна тенденция при възложителите на обществени поръчки за опорочаване или нарушаване на процедурите по възлагане и изпълнение на обществени поръчки.

Анализирани са резултатите от 104 одитни доклада от проверки на Сметна палата и от 390 финансови инспекции извършени от органите на АДФИ и редица други документи, свързани с провеждане на обществени поръчки, проведени са редица разговори с ръководствата на общините. Установено е, че разпространението на нарушенията при обществените поръчки като негативно явление продължава да нараства успоредно с увеличаването на размера на средствата, които се разпределят чрез обществени поръчки.

Едно от най-често срещаните нарушения е разделяне на обществените поръчки, за да се намали прогнозната стойност и критериите да са по-ниски, коментира Милана Кривачка, експерт по обществените поръчки.

Други чести нарушения са свързани със смесване на критериите за подбор с критериите за оценка на офертите, въвеждане на неясни и неточни методики за оценка. Често протоколите на комисията не са мотивирани, а именно в тях трябва да бъде аргументирано и обосновано защо е избран един участник в процедурата, а не друг, коментира още Кривачка.

Има и редица случаи на липса на кратко описание на офертите, когато критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодната оферта. Много пъти се разписват дискриминационни условия и необосновани ограничения в изискванията към участниците или има несъответствия между изискванията, посочени в обявлението и в документацията за участие в процедурата.

Констатират се и нарушения при създаването на комисията, която да избере, когато не са включени членове, които имат необходимата професионална квалификация и опит в съответствие с предмета на обществената поръчка, в резултат на което комисията не може да се нарече експертна и да изпълни възложената й задача да оцени професионално представените оферти.

Според експертите нарушения на Закона за обществените поръчки се дължат основно на три фактора - липсата на капацитет от експерти в общините с необходимата професионална подготовка, знания и опит, липсата на достатъчно средства в общините, с които да ангажират за дейността си добри консултанти - юристи или адвокати и липсата на вътрешни правила, които да отговарят на изискванията на закона.