Повече от половината от фирмите у нас не използват иновации. Това става ясно от проучване за дейността на бизнеса и сътрудничеството с научните среди, проведено този месец от Българската търговско-промишлена палата.

53 на сто от компаниите в България не правят нововъведения в техниката или процеса на работа, като изтъкват различни причини за ситуацията - административната тежест и необходимостта от собствени средства за банкова гаранция или съфинансиране и други.

Данните сочат още, че около 18 на сто от анкетираните смятат, че иновациите не са приложими за техния бизнес. Едва 2% от фирмите посочват, че нямат необходимост при осъществяване на дейността си от внедряване на научни разработки.

Близо една трета са фирмите, които използват вече иновации, като от тях най-много са внедрените собствени разработки.

Най-голям е делът на фирмите (28 на сто), които биха заделили до 5 на сто от печалбата си за иновации; 21% пък са склонни да инвестират до 10 на сто от печалбата си, а 19 на сто биха отделили 20 на сто от положителния финансов резултат.

9% не са склонни да инвестират изобщо в иновации. Едва 5 на сто от фирмите биха отделили повече от половината от печалбата си за такава дейност.

На въпрос за готовността на фирмите за сътрудничество с научни институти или ВУЗ 60 на сто са заявили готовност.

Това обаче се отнася предимно до осигуряване на стаж за най-талантливите студенти и до инвестиции в част от необходимите средства за определен научен продукт.