Над половината от предприятията у нас имат собствен уебсайт

756
Над половината от предприятията у нас имат собствен уебсайт

© Pixabay

Резултатите от проведеното през 2017 г. изследване сред предприятията с 10 и повече заети лица показват, че 96.7% от тях използват компютри, като при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял e 100.0%.

Високоскоростният, надежден и непрекъснат интернет достъп е основна необходимост за предприятията и 94.6% от тях са били в постоянна връзка с глобалната мрежа през текущата година. Предприятията основно използват DSL или друг вид фиксирана широколентова интернет връзка (80.7%), а 51.4% от тях имат мобилна широколентова връзка, сочат данни на НСИ.

Данните от изследването показват, че 94.9% от предприятията, които използват фиксирана широколентова интернет връзка считат, че скоростта й обикновено е достатъчна за реалните им нужди и повече от половината разполагат с максимална скорост за изтегляне на данни по-висока от 30 Mbps.

През 2017 г. 30.2% от заетите лица в предприятията използват компютър ежедневно за изпълнение на служебните си задължения, а на 26.7% от работещите е осигурен достъп до интернет. Данните от проведеното изследване показват, че все повече предприятия предоставят преносими устройства на своите служители. През тази година 10.5% от заетите лица в предприятията са използвали преносими устройства за служебни цели, което е с 1.9 процентни пункта повече от предходната година.

Повече от половината от предприятията (50.8%) разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при компаниите с 250 и повече заети лица (84.7%). На своя уебсайт предприятията основно предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (80.0%)1 , поставят връзка или препратка към профила си в социална медия (34.2%), както и предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги (26.2%).

Най-активно налагат своето присъствие в мрежата предприятията от секторите „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (88.8%) и „Професионални дейности и научни изследвания“ (76.8%), а най-малко се възползват от тази функционалност предприятията от сектор „Операции с недвижими имоти“ - 32.8%.

Използване на социални медии

През 2017 г. 34.4% от предприятията използват различни видове социални медии, за да развиват дейността си и да разширяват своето интернет присъствие. Най-популярни са социалните мрежи (Facebook, LinkedIn, Xing, Google+, DotBulgaria и т.н.), в които 47.5% от предприятията с 250 и повече заети лица поддържат свой профил.

Големите компании са най-активни и при използването на уебсайтове за споделяне на мултимедия (VBox7, YouTube, Instagram, Flickr, SlideShare и т.н.) с дял от 20.0%, докато при малките предприятия с 10 - 49 заети лица относителният дял е едва 6.7%.

Основните цели, за които предприятията използват социални медии, са подобряване на имиджа на предприятието или на пазарния продукт - например реклама, промоции (71.7%)1 , получаване и отговаряне на мнения, отзиви, въпроси от клиенти (61.2%) и сътрудничество с бизнес партньори или други организации (36.7%).

Най-малък е делът на предприятията, които включват своите клиенти в разработването или обновяването на стоките или услугите (17.3%).

Използване на „облачни“ технологии

През 2017 г. 8.0% от предприятията се възползват от предимствата на „облачните“ технологии, за да оптимизират бизнес процесите си, като основни потребители са големите предприятия с повече от 250 заети лица (28.6%). Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (72.7%)2 , съхранение на файлове (67.6%) и хостинг на база данни (57.0%).

Интеграция на бизнес процесите

През текущата година, за да осъществяват електронен обмен на информация в рамките на предприятието, 23.3% от тях използват ERP софтуер за организиране на дейностите и обмен на данни между различните функционални звена и 18.6% разполагат с CRM приложение за управление на информация за клиенти.

17.3% от предприятията осъществяват електронен обмен на информация с други предприятия (доставчици или клиенти) в системата за управление на веригата за доставки. Все повече предприятия се възползват от безхартиените технологии и през предходната календарна година 47.4% са изпращали или получавали електронни фактури в стандартизиран формат, подходящи за автоматизирана обработка.

ИКТ специалисти

През 2017 г. всяко пето предприятие (19.2%) има заети лица, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи и софтуерни приложения. Големите компании с 250 и повече заети лица предлагат най-много работни места за ИКТ кадри (63.4%), докато при малките предприятия с 10 - 49 заети лица относителният им дял е едва 15.6%.

Електронните умения вече са задължително изискване за работещите, но едва 8.9% от работодателите осигуряват някакъв вид обучение, за да повишават квалификацията на служителите си в областта на ИКТ.

През предходната 2016 г. 8.1% от предприятията са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като почти половината от тях са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри (48.2%).

Използване на технологии за радиочестотна идентификация

През 2017 г. в изследването беше включен специален модул за използването на технологии за радиочестотна идентификация. Технологията за радиочестотна идентификация (RFID) представлява метод за автоматично идентифициране и проследяване на обекти чрез използването на четци и тагове, които взаимодействат един с друг посредством радиовълни.

Данните показват, че вече почти всяко пето предприятие използва технологии за радиочестотна идентификация (17.9%), докато през 2011 г. относителният дял е бил едва 2.9%

Основните цели, за които предприятията използват средства за радиочестотна идентификация, са за разпознаване на лицата или контрол на достъпа (71.7%)1 , като част от процесите на производство и доставка (42.8%) и за идентификация и проследяване на продуктите след тяхното производство (27.3%)

Електронна търговия

Електронната търговия представлява покупка или продажба на стоки или услуги, осъществена чрез компютърни мрежи, посредством методи, специално предназначени за целите на получаване или изпращане на поръчки. Нейното развитие е основна предпоставка за намаляване на разходите, разрастване на пазара и оптимизиране на бизнес процесите.

Онлайн търговията може да бъде осъществена чрез уеббазирани технологии (напр. уебсайт, интернет магазин, уебприложение) или автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI).

През предходната календарна година 10.5% от предприятията продават своите продукти и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 5.4% от общия оборот на предприятията. Относителният дял на тези, които осъществяват уеб- продажби, е 8.9% при едва 2.1% предприятия, използващи съобщения от тип EDI.

По-голямата част от предприятията, които продават чрез уеб, осъществяват онлайн продажби чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение (88.6%), а 26.9% използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG.

Най- много продажби са осъществени към клиенти от България (95.4%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на клиенти от други европейски държави (34.5%) или от други страни извън ЕС (19.0%).

Увеличение се наблюдава в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн, като през 2016 г. 13.0% от тях са закупили стоки или услуги чрез уебсайт, уебприложения или съобщения от тип EDI, което е с 2.3 процентни пункта повече в сравнение с предходната 2015 година.

Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия, 22.0% от които извършват покупки по интернет, а 18.5% продават стоки или услуги онлайн   

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg