НКЖИ преминава на план „Б"

916
НКЖИ преминава на план „Б

Приходите на Национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ) са намалели с 20% през първото полугодие на 2009 г. в сравнение с отчетния период за 2008 г. Реализираните икономии 3.7 млн. лв. за периода от началото на годината са в резултат на приетите и изпълнени мерки по Антикризисната програма, сочат от компанията.

Финансовото състояние показва силната зависимост на НКЖИ от дейноста на БДЖ и от своевременното изплащане на дължимите инфраструктурни такси. С неизплащането на дължимите суми от БДЖ на НКЖИ, се очаква същите да нараснат над 82 млн. лв. към 31 декември 2009 г.

Общо осигурените и редуцирани с 10%, съгл. чл. 17 от ЗДБ, финансови средства за НКЖИ от Държавата за 2009 г. са в размер на 180 млн. лв., в т.ч. капиталов трансфер от 99 млн. лв. (към 19 август 2009 г. са усвоени 81 млн. лв. Остатъкът до края на годината е 18 млн. лв. Капиталовият трансфер е предназначен за извършване на основни ремонти на железопътната инфраструктура и за придобиване на дълготрайни материални активи); субсидия за 81 млн. лв. (към 19 август са усвоени 65 250 млн. лв. Остатъкът до края на годината е 15 750 млн. лв.).

Общо изразходваните средства от капиталов трансфер и субсидия към 19 август 2009 г. са 80%.

Мярката за временно закриване на железопътни линии, които имат най-малко натоварване и носят най-голяма загуба за НКЖИ е крайна. Тази мярка може да бъде предприета само с Постановление на МС. По тези линии се движат едва 12 бързи и 58 пътнически влака дневно, като по някои от тях има по половин влак дневно и се обслужват от 644 човека в НКЖИ, информират от държавната компания.

Отказът от картите за безплатно пътуване на служителите на НКЖИ по жп мрежата е изпълнена и е довела до икономия от 434 хил. лв. Тази икономия е еднократна за периода на годината. Очакваната икономия за 2010 г. е в размер на 2.5 млн. лв.

Ползването на неплатен отпуск, което е доброволна инициатива от ръководството, служителите и работниците на НКЖИ, е довело до икономия от 517 хил. лв. и очакваният ефект до края на 2009 г. е 650 хил лв.

От действията за освобождаване на всички работещи пенсионери, икономията до края на годината е планирана в размер на 1.18 млн. лв.

Подновяват се преговорите със синдикатите за въвеждане на гъвкаво работно време и преминаване на 6 часов работен за служители и работници, които не са заети в управление движение на влаковете и поддържане на железопътната инфраструктура - 9 994 човека.

Процедурите по преговорите и уведомлението са със срок до 60 дни. Очакваният ефект от тази мярка до края на годината, при положение, че синдикатите дадат положително съгласие в определения срок е 3.76 млн. лв.

Съкратени са 345 служители, но към момента няма реализирана икономия поради изплащане на обезщетения и отпуски. Очаквана икономия към края на 2009 г. е 1.89 млн. лв.

Намаляване на административните разходи е довело до икономия от 145 хил. лв. само за второто тримесечие. Очаква се до края на годината заложената сума от 514 хил. лв. да бъде реализирана.

Обсъжда се отлагане на пълното изплащане на трудовите възнаграждения с 20% за период от три месеца до края на годината в съответствие с чл. 36, ал. 1 от Колективния трудов договор. Икономията за два месеца е в размер на 5.4 млн. лв., които обаче ще бъдат дължими в първото тримесечие на 2010 г., заедно със законоустановената лихва.

Предвижда се и промяна в технологията на управлението на НКЖИ, чрез която да се оптимизират разходите и да се гарантира ефективно усвояване на бюджетните средства.

От продажба на неоперитивни активи, като част от тях могат да бъдат продадени до края на годината, могат да се реализират приходи от около 6 млн. лв. Предвижда се още разширение на дейността на дъщерното дружество Трен с право на продажба на ел. енергия на клиенти извън системата на железопътния транспорт.

Сред опасностите при прилагане на мерките за намаляване на разходите са, че за част от мерките няма да има ефект до края на 2009 г., а чак през 2010 г.; социално напрежение в отрасъла; изразена съпротива от органите на местната власт за затваряне на лини и социално напрежение по местата, където е планирано такова; загуба на висококвалифициран персонал; ръст на посегателствата върху публичната държавна собственост, стопанисвана от НКЖИ и понижаване нивото на безопасност и увеличаване на повредите.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

neizvesten
# 0
19:08 | 29 August 2009
Мисля си че е крайно време министъра да насрочи проверки съвместно с инпекцията по труда в всяко УДВГД да се изкара на светло ваканции дублирани длъжности и уж закрити служби а те сляти в една Стига с тези съкращения не останаха работници Не съм съгласен да има незаети местав НК ЖИ и да съкращаваме хора това е безумие няма ли кои да го види
Ironan
# 1
15:08 | 22 August 2009
Около 6 000 човека са свързани с подържане на железния път и движението на влаковете, още около 1 000 са от контактна и осигуритерна техника, а останалите 9 000 какви са? Чантаджии? Хрантутници на държавна ясла? А колко ли милиона са разходите им? НКЖИ не само няма да просперера и ще закрива линии, но и ще потъва още. Кога ли най-после ще дойде министър с ГОЛЯМА МЕТЛА И ЛОПАТА?
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 670.550 -0.08%
  • BGREIT 114.770 -0.18%
  • BGTR30 546.980 0.09%
  • BGBX40 130.980 -0.28%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1774 1.1775
  • GBP/USD 1.3174 1.3176
  • USD/JPY 112.9380 112.9500
  • USD/CHF 0.9819 0.9820
  • USD/CAD 1.2493 1.2495
  • AUD/USD 0.7837 0.7839
  • USD/BGN 1.6609 1.6612
Ask Bid
  • DOW JONES 23118.85 23122.85
  • S&P500 2560.74 2561.24
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5385.86 5387.86
  • DAX 13044.04 13046.04
  • FTSE 100 7546.47 7547.97
  • ПЕТРОЛ 52.14 52.19
  • ЗЛАТО 1281.08 1281.58
  • СРЕБРО 16.99 17.02

Видео