Има компании с много фенове във Facebook, като например Starbucks и неговите 23 млн. кликания на копчето „Like". А за отчаяните от едва събраната шепа фенове, има друг лек- да си купят фенове, пише Liberation. Тази услуга се предлага от няколко сайта, обещаващи чудеса. „Можете да имате милиони фенове за няколко седмици", обещава един такъв сайт.

Звучи смешно? Според Оливер Ерцшилд, преподавател и изследовател в областта на информационните и комуникационни науки, „става дума за социално доказателство, че ти съществуваш".

И не само- всеки фен е потенциален клиент. Според изследване на Syncapse- компания, специализирана в „социален мениджмънт", клиентите- фенове във Fracebook харчат средно 70 долара повече от тези, които не са фенове. Vitrue, друга компания, просто определи цената на един фен във Facebook- 3 долара и 60 цента. Ако го умножите по един милион, ще разберете защо компаниите обръщат толкова внимание на социалната мрежа.

Дали обаче покупката на фенове действа по същия начин? Според Оливер Ерцшилд- не би могло да се каже. В повечето случаи става дума за компютърна манипулация, зад която не стои реален човек. Липсата на активност я прави разкриваема. В другия случай- ако наистина има реални фенове, възниква проблем с имиджа- на стената на страницата на компанията във Facebook се появяват коментари, понякога твърде несъвместими с образа й.

Практиката обаче се разраства и експертите я обясняват със синдрома на „страха на празния ресторант", тоест както когато сте на улицата, ще се запътите към по-пълния ресторант, така и в мрежата ще се ориентирате към страници с повече потребители.

Питър Джи, собственик на такъв сайт, защитава занаята си: Помагаме на компаниите да създават присъствие в социалната мрежа за повишаване на осведомеността и продажбите на техните продукти". Цената за 1000 фенове е 120 долара. По думите на Питър Джи работата му се състои в изпращане на покани към потребителите да се присъединят към страницата на съответния клиент. Те сами избират дали да „лайкнат" страницата или не. Без заплащане.

От своя страна и потребителите започват да усещат накъде духа вятърът и някои предлагат собствената си услуга. На Fiverr - сайт, на който услугите на физическите лица се продават за 5 долара - има американци, босненци и филипинци, с посланието: "Ще харесам страницата ви във Facebook и ще я предложа на четири хилядите ми приятели срешу 5 долара".

В испански сайт пък има послание: „Срещу 10 евро ще изпратя покана за вашата страница на 7 500 души" .

Колкото до купувачите на услугата, сайтове са дискретни- не е много триумфално да си купиш фен, но те разкриват, че обикновено става дума за местен бизнес и по-малки компании.

Все пак- по-добре е ако сте си създали известна публика в реалността, преди да стъпите в социалната мрежа- точно като в живота.