Министърът на транспорта Петър Мутафчиев и генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Антон Гинев се срещнаха днес в Министерството на транспорта с главния изпълнителен директор на Австрийските федерални железници -Експлоатация на инфраструктурата (ÖВВ-Infrastruktur Betrieb AG) Арнолд Шифер. Тримата разговаряха за инсталирането на нова система за контрол на влаковите състави в българските железници.

Новата система ще повиши сигурността на движение на влаковете и безопасността на пътниците и товарите, съобщава пресслужбата на министерството.

Договорът за предоставяне на устройството беше подписан в началото на месец ноември 2008 г.

Устройството, което ще бъде монтирано на жп линията между Зимница и Стралджа, ще диагностицира прегряванията на ходовата част на вагоните, което е основна причина за катастрофите, и една високоточна везна, която ще измерва натоварването и разпределението на товарите по време на движението на влаковете.

Новото устройство намалява и износването на релсовия път, което от своя страна ще намали разходите за поддръжка на железопътната инфраструктура. Системата не нарушава ограничава скоростта на влаковете в участъка, която е 130 км в час.

Електронна система ще извършва обработка на данните от измерванията и ще изпраща резултатите, както и съответните алармени сигнали, в съседните гари за предприемане на действия за спиране на влаковете и изваждане на неизправните вагони при наличие на прегрявания, претоварване или неправилно разпределение на товара, което би застрашило сигурността на пътниците и товарите.

НКЖИ планира поставянето и на още три устройства за контрол на влаковите състави. Едно от тях ще бъде инсталирано в участъка Калотина - Драгоман. Средствата за него ще бъдат осигурени от държавния бюджет. Другите две съоръжения ще следят за безопасността на движението на влакове в участъка Димитровград - Свиленград. Те ще бъдат финансирани със средства по програма ИСПА, в рамките на проекта за модернизация на жп линията Пловдив - Свиленград.

Чрез австрийска система ще се следи за изправността на вагоните и локомотивите по 3-а главна жп линия.

Първото устройство е монтирано в участъка Зимница - Стралджа, защото там вече е монтирана система за контрол скоростта на влаковете ETCS. Тя автоматично контролира скоростта, като игнорира машинистите.

Добре е устройствата за откриване на загрети букси и спирачки да се обвързват със системи за контрол на скоростта, така че ако някой вагон създава опасност да дерайлира и разруши жп линията, влаковете да бъдат спрени автоматично още на първия сигнал.

Цялата техника се предоставя на НКЖИ от Компанията за експлоатация на жп инфраструктурата на ÖВВ-Infrastruktur Betrieb AG (Австрийски федерални железници - Експлоатация на инфраструктурата АД), за безвъзмездно ползване за една година.

НКЖИ поема само разходите по транспортирането й до България, по подготовката на кабелните канали и трасета, по климатизацията на кабината, в която са монтирани електронните устройства. След изтичането на едногодишния гратисен период НКЖИ ще реши дали устройствата са ефективни и съответно да ги купи или върне.