Поскъпване на всички хранителни продукти вещаят превозвачите след влизане в сила на новото таксуване по родните пътища за камионите над 12 т.

По 0.30 стотинки за яйце и 16.50 лева за килограм кашкавал средно ще плащаме в магазините при сегашните цени на тол системата след 16 август.

Горивата пък ще скочат с 3-4 стотинки на литър, прогнозира вестник Монитор.

„По-високите цени са заради разходите на превозвачите, които ще се увеличават двойно. С новите пътни такси със 100% повече ще струва изминат километър, като само цената на пътната такса ще бъде 75 стотинки средно за най-масовите камиони у нас от клас на двигателя Евро 3 и 4, а заедно с горивото ще достигне 1.40 лева”, обяви Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите.

Според разчетите на регионалното министерство поскъпването на повечето продукти ще бъде с по едва 1-2 стотинки, но по цени на продуктите от 2017 г.

„Няма как да планираме разходите си и да преговаряме с клиентите си. Може само да посочим, че хранителните стоки ще скочат с 10 на сто, а за останалите очакваме регионалното министерство да обяви точния обхват на таксуването по пътищата“, коментира шефът на асоциацията за спедиция, транспорт и логистика Явор Панталеев.

Транспортният и спедиторски бизнес предлага при определяне на размера на тол таксите в България да се приеме германската система, но съобразена с БВП на България, който е около пет пъти по-малко от този на Германия.

Така увеличението на цените на всички стоките ще бъде минимално, защото превозвачите ще плащат десет пъти по-малко или около 7 стотинки на километър.

От днес започва първият етап от тестовете на системата, която ще таксува тежкотоварния трафик на база изминато разстояние. Браншът се обедини в обща позиция за отлагане на въвеждането й, докато не се изградят порталните рамки за контрол и едва след това да започне да тече 6-месечен тестови период. Така ще се спази договорът за изпълнение, но ще се забави влизането в сила на таксуването.

Новите такси получават подкрепа, но при ясни правила, спазени технически изисквания и прозрачност, се заявява в позицията, изпратена и до премиера Бойко Борисов. С него превозвачите искат среща, ако предложенията им не бъдат приети, са готови на протести.

Сред исканията са тол системата да обхваща само магистрали и пътища първи клас, които са част от европейските транспортни коридори, а не както досега 55 на сто от пътната мрежа.

За сравнение, толът на Австрия и Словения обхваща 4 на сто от всички пътища, Чехия – 1%, и Германия около 7 на сто от шосетата. „В България транзитният трафик е доста голям и фокусът трябва да бъде насочен към транзитното движение и да бъде облекчен режимът за операторите на вътрешния пазар“, отбеляза Йордан Арабаджиев.