Все повече собственици на счетоводни къщи, финансови анализатори на свободна практика и банкови служители, напуснали покрай преструктурирането на банките, стават кредитни консултанти по бизнес ипотечни кредити.

Това е сравнително ново поприще за България – в момента кредитните посредници са предимно брокери за стандартните потребителски, жилищни и депозитни продукти на банките и не се занимават с анализ за бизнес заеми.

За над 90% от консултантите тази дейност е допълнение към основния им бизнес. 86% от тях са с висше образование и опит във финансовата сфера. Най-голямо удовлетворение им носи постоянният личен контакт с техните клиенти и предоставянето на съвети за правилното структуриране на кредита (33%).

Това показват данните от неформално проучване на специализираното дружество за бизнес-ипотечно кредитиране „Кредитекс”, направено в средата на април 2007 г. сред консултанти от 21 града у нас на възраст от 31 до 50 години.

За разлика от посредниците по потребителски и жилищни кредити, консултант-анализаторите за бизнес кредити съветват собствениците на фирми от подаването на документи до края на живота на кредита. Те извършват първоначалния финансов анализ на бизнеса на клиента и го представят аргументирано на кредитната институция за одобрение. След това участват в структурирането и договарянето на кредитната сделка и в нейното документално приключване като медиатор между клиента и кредитора.

Все още доста фирми, особено малки и средни, не знаят как най-добре да представят бизнеса си. Опитът на кредитните анализатори им позволява да предложат реалистични и практични условия и на двете страни, така че да се достигне до добра сделка между клиента и „Кредитекс”, сочи още проучването. Това е улеснение, защото често има разминавания между нуждите и очакванията на клиента от една страна и стандартните кредитни продукти и изисквания на банките от друга. Крайната цена, която плаща клиентът по получения заем е една и съща, независимо дали е работил дистанционно с консултант или е отишъл да кандидатства в офис.

Като предимства за фирмите анкетираните посочват дългосрочното сътрудничество и предоставянето на консултации по бизнес-кредита (67%), личното отношение (33%) и неформалния контакт (19%). У нас започва да се наблюдава явлението „пребанкирани, но недообслужени клиенти” , т. е. клиентите са „обстрелвани” с оферти от множество финансови институции, без обаче това да гарантира, че ще получат най-доброто решение за своя бизнес. Ролята на кредитния консултант е да направи така, че клиентът да получи най-правилно като логика, цена и структура финансиране за своята дейност, с което да подсигури дългосрочното развитие на бизнеса си.

По-голямата част от анкетираните имат собствен бизнес като счетоводни кантори. В последно време нараства и групата на финансовите консултанти на свободна практика. Доста от тях са с дългогодишен опит от банковата сфера. Над 70% от анкетираните са решили да станат консултанти за бизнес-кредити, тъй като това допълва основната им работа, дава им възможност за по-пълно обслужване на настоящите им клиенти и дори им носи и доста нови.

На въпроса „Какви качества и умения трябва да притежава успешният кредитен консултант?”, анкетираните отговарят: да внушава респект и доверие (48%), да умее да работи с хора (38%), да познава добре финансовата, кредитната, счетоводната и данъчната материя (29%).

Професията „консултант-анализатор по бизнес кредити” обаче не е за всеки. От обучените над 200 човека от „КРЕДИТЕКС”, само около една пета са активни. Много от останалите действат като „референти” (насочват клиенти за кредити, без да им извършват анализ и консултиране), за което получават еднократни възнаграждения. В „КРЕДИТЕКС” има случаи на изплатени референтски възнаграждения от над 3 хил. лв. – добра сума за „едно обаждане по телефона”.