През 2015 г. българските домакинства са изразходвали 4 666 лв. средно на лице, което е с 3.5% повече, в сравнение с 2014 година. За периода 2004 - 2015 г. разходите на домакинствата се увеличават 2.4 пъти.

Относителният дял на потребителския разход от общите разходи на домакинствата намалява от 85.3% през 2004 г. на 83.2% през 2015 година.

За храна са изразходвани 1 463 лв. средно на лице от домакинството, съобщават от НСИ.

Относителният дял на разходите за храна от общия разход е 31.4% през 2015 г., което е с 0.9 процентни пункта по-малко, в сравнение с 2014 г. и със 7.9 процентни пункта - спрямо 2004 година.

През 2015 г. разходите, свързани с жилището (вода, електроенергия, горива, жилищно обзавеждане и поддържане на дома), са 839 лв. средно на лице от домакинство, което е с 8.7% повече спрямо 2014 година. В сравнение с 2004 г. тези разходи са се увеличили 2.5 пъти, което се дължи предимно на разходите за електроенергия и горива.

Увеличение на годишна база има при разходите за: алкохол и цигари - с 9.7%; свободно време, културен отдих и образование - със 7.6%; данъци - с 5.8%, и здравеопазване - с 5.5%. Тези разходи формират около 50% от структурата на общия разход.

Потребление на домакинствата

Данните показват, че през 2015 г. настъпват промени в структурата на потреблението на българските домакинства - намалява консумацията на хляб и тестени изделия с 3.7 кг (спрямо 2014 г.) и достига 89.5 кг средно на лице. По-малка е и консумацията на плодове и зеленчуци съответно с 2.9 и 2.5 килограма.

На годишна база се увеличава потреблението средно на лице от домакинство на алкохолни напитки (от 28.4 на 29.2 л) и цигари (от 603 на 647 броя).

Покупателна способност на домакинствата

През периода 2004 - 2015 г. се увеличава покупателната способност на домакинствата за повечето основни хранителни продукти.

Около два пъти е нараснала покупателната способност при свинското месо, ябълките, птичето месо и яйцата, в сравнение с началото на разглеждания период. Сравнително най-малко е повишението при зрелия фасул и ориза.