Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев представя приоритетите на правителството в пътния сектор до 2020 г. на пресконференция в Министерски съвет. На публичното представяне на пътните приоритети присъстват посланици на страните-членки на ЕС и членове на Консултативния съвет към министър Плевнелиев.

„Искам днес да стартираме един много важен стратегически документ за нас - приоритетите за изграждане на пътна инфраструктура за България до 2020 г.", каза министърът, цитиран от Фокус. По думите му 167 стратегически документа са били изследвани и на базата на тях са направени приоритетите в пътния сектор до 2020 г. Предвидени са месец-месец и половина за получаване на обратна информация от институциите, след това ще има ново обсъждане преди приемането на документа в Министерски съвет.

Министър Плевнелиев показа схема, разработена от работна група, по която са планирани седем магистрали, седем скоростни пътя, два моста плюс трети над река Дунав, тунелът под Шипка.

„ 5.5 - 6 млрд. евро са необходими на България за периода 2014 - 2020 г. за постигане на едно средноевропейско ниво на пътната мрежа у нас, каза на пресконференцията министър Плевнелиев.

За да защитим трите стратегически проекта - магистралите „Струма", „Черно море" и „Хемус" ще са ни нужни 2.3 млрд. евро за периода 2014 - 2020 г. и ние търсим максимално коопериране с Европа, каза Плевнелиев. По думите му България иска европейски експерти да работят у нас по тези проекти. Тези магистрали изискват много по-различна концепция и Държавната компания за стратегически инфраструктурни проекти ще се занимава с тях.

1.3 млрд. евро ще струва завършването на „Хемус". Магистралата е топ стратегически приоритет за България през 2014 - 2020 г.

Магистрала „Черно море" е приоритет по ОП „Транспорт" за периода 2014 - 2020 г.

Освен строителството на седем магистрали, правителството предвижда да изгради и седем скоростни пътища. Единият от тях е този от Видин до Ботевград - 185 км, като се предвижда за една част от него ще се ползват средства по ОП „Транспорт" Става дума за 65 км, за които ще стартира тръжна процедура за 132 млн. евро през тази година. В скоростния път ще бъдат включени обходните пътища на Видим, Монтана и Враца.

Другият скоростен път е този през от Дунав мост при Русе - Маказа. Специална работна група работи по проекта за тунела под Шипка. Тунелът има много голям икономически смисъл.

Предвижда се скоростен път от Русе - Шумен, както и скоростен път Рила, по който товарните камиони от средиземноморските пристанища ще се отклоняват за магистрала „Тракия". За „Рила" ще са нужни 420 млн. евро за изграждането на 143 км.

Ще се търси и бърза връзка с „Хемус". Другият важен път е Варна - Дуранкулак, който ще направи връзка между Варна и Констанца, уточни Плевнелиев.

Последният скоростен път Пловдив - Асеновград ще отключи потенциала на Родопите, каза министър Плевнелиев.

По поречието на Дунав и по границата ни с Гърция са предвидени два първокласни пътя.

През Силистра е предвиден Дунав мост 4, а пред Оряхово - Дунав мост 3.

Над 3 млн. моторно-превозни средства се движат у нас в момента. 2.5 млн. от тях са автомобили. Пътищата ни са зле, понеже броят на тежкотоварните камиони е 291 хил. - това са само камиони, със собственост в България, които са станали двойно повече през последните години. 64 % от товарите у нас се движат по автомобилните пътища.

Скоростните ни пътища са 3.7 км на 1000 кв. км площ, а в останалите европейски пътища са доста по-добре от нас. Ако направим магистралите, ние ще сме един средноевропейски играч. А в момента сме най-зле в Европа, каза министърът.

„Ние ще построим 288 км магистрали до края мандата, което е повече от това, което обещахме и ние за четири години ще направим повече, отколкото по времето на социализма за 35 години", каза ще той.