Една от мерките, които предизвикаха най-голям обществен интерес, е така нареченият "данък лукс" върху имотите и колите на богатите. Авторите на антикризисната програма се надяват, че новият налог ще донесе около 35 млн. лв.

Идеята е всеки с имот, оценен на повече от 300 хил лв., и автомобил над 70 хил. лв. да плаща двоен налог. Собствениците на яхти и частни самолети пък ще се бъркат тройно за своя лукс. Първоначалната идея е данъкът да се събира от общините с промяна в закона, която да го направи валиден от 1 май.

„Дали влизат в общините или в националния бюджет няма значение. Където и да влезнат е помощ", каза финансовият министър Симеон Дянков.

От подобна мярка Столична община логично ще бъде една от най-облагодетелстваните общини в България. Не само, защото цените на имотите тук са най-високи, но и защото повечето от най-скъпите автомобили са в столицата.

"В София може би ще бъде най-висок размерът на тези средства, които със сигурност, ако се получат, ще отидат за инфраструктура и подобряване на условията, в които живеят и карат колите си тези хора", каза кметът Йорданка Фандъкова.

Според икономисти обаче постъпленията в бюджета от тази мярка ще са минимални в цялата страна.

"За автомобилите, по-голямата част от тях са на лизинг. Не знам дали в този случай лицето, което го ползва ще бъде облагано, защото то не е негова собственост", каза ст.н.с.д-р Митко Димитров, Институт по икономически науки, БАН.

Повечето от яхтите са регистрирани в чужбина, имотите пък може да бъдат разпределени между повече хора.

"Това също не е ясно - дали ще се обединяват всички имоти на едно лице, за да се види дали надхвърлят тази сума или само за отделни имоти, които надхвърлят тази сума? Дали само за едно лице или за семейството?", каза Димитров.

Източник: bTV