Интернет търговията все още не е много разпространена у нас. Над 3 милиона са потребителите на интернет, но само 16% от тях са пазарували онлайн. Очакванията са през тази и следващата година този процент да нарасне многократно, а това създава риск и за увеличаване на измамите.

Тъй като пазаруването по интернет все още е ново за българина, то и измамените клиенти не са много. Това са наблюденията, както на специалистите в компютърните престъпления, така и на фирмите за онлайн търговия.

„Най-често срещаните измами, са т. нар. класически измами, т. е. продавачът не изпраща артикула на купувача или изпраща стока, която е драстично различна от това, което вие сте очаквали. Това е първата фаза на развитие на един онлайн бизнес, това е най-често срещаният проблем. Във втората фаза, когато хората се убедят в ефективността на една такава платформа, събере се все по-голяма аудитория, започва разпространението на фалшиви артикули, артикули с изключително атрактивни цени, но с по-ниско качество", казва Жанет Баирева, директор на платформа за интернет търговия.

За да не станем жертва на измамници, специалистите съветват да пазаруваме в интернет пространството така, както в един нормален магазин.

„Да бъдем внимателни към неща, които не са ни познати, към примамливи оферти, които не биха могли да бъдат истина, защото наистина трябва да знаем, че ако една стока е на половин цена, тя или е открадната, или е фалшива, или е предмет на някаква измама. Този, който я продава, не цели да ни я продаде, а да вземе парите, колкото и да са те", коментира Явор Колев, началник сектор „Компютърни престъпления и интелектуална собственост" в ГДБОП.

Над 50 служители на ГДБОП от цялата страна преминаха обучение за противодействие на интернет престъпленията и сигурността на онлайн пазаруването.

Източник: bTV