Повече от 50 са препоръките към България в областта на спазването на правата на жените, отправени от Женския комитет към ООН. Това съобщи адвокат Милена Кадиева от фондация „Джендър Алтернативи", която е присъствала на последната сесия на комитета, проведена от 9 до 27 юли в Ню Йорк, предаде Дарик. По думите й това не се случва дори на страни от Третия свят.

Нашата делегация не е успяла да отговори на голяма част от въпросите на Комитета, което също е отразено в препоръките.

10 от тях са за спешни промени в българското законодателство.

Друга препоръка е за необходимостта от създаването на Закон за равните възможности на жените и мъжете.

Удар понасят и сексистките реклами. България е длъжна да премахне стереотипите по отношение на пола и да гарантира, че жените не се представят като сексуални обекти или стоки.

Засегнати са и противоречиви текстове от Наказателния кодекс, касаещи блудството. Изнасилването по време на брака не е криминализирано, необходима е и промяна в Закона за защита от домашното насилие. Сегашният вариант указва жертвата да подаде жалба в рамките на 30 дни след нападението, докато световната практика дава 3 месеца, каза още Кадиева.

Женският комитет, чието официално наименование е Комитет на ООН за премахване на всички форми на дискриминация срещу жените, е изпратил през 2009 г. протестна нота до България.

Оказва се, че страната ни 14 години не е изпращала доклади за състоянието на женските права.

От миналата година за ратификация е отворена нова Конвенция, свързана с превенция и борба с домашното насилие и насилието над жени. Женският комитет към ООН настоява България да определи ясни срокове, в които да я ратифицира. Това вече са направили редица европейски държави, сред които Албания и Турция, подчерта адвокат Кадиева.

През 2001 г. пловдивчанката Величка Христева се прочу с иска си за обезщетение от 100 000 лева заради нанесени морални вреди от тв рекламата на пивоварна “Загорка АД“: “Какво му трябва на човека? Нова кола, мила жена и една добра бира“.

Пред Окръжния съд в Стара Загора тя заяви, че се е обидила от приравняването на жената с предмет, припомня "Тема". Сдружението с нестопанска цел “Потребителски център за информация и изследвания“- Пловдив опита да осъди фирмата за същото.

Адвокатът на “Загорка“ обаче изтъкна, че никой не роптаел срещу прочутата фраза на Наполеон “Пари, вино и жени“, която изреждала човешки потребности. Съдът отхвърли и двата иска.

Рекламите на мастика "Пещера", под името "Страст на кристали" и "Сезонът на дините", не са дискриминация по пол, реши през 2010 г. Комисията за защита от дискриминация.

През 2008 г. Членовете на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки (АПВТСН) обещаха, че няма да правят рекламни кампании, които съдържат сексистки обиди или унизителни образи на жените или мъжете.